Sv: Pokker ta; matmisbruk deluxe!
Opprinnelig lagt inn av Thea1980, her.
Hei du!
Ikke lett dette her. Det er lett å komme inn i en ond sirkel.
Problemet ditt minner meg faktisk om min utfordring: Jeg jobber for mye, reiser for mye, engasjerer meg i alt og sier ja til alt. Rovdrift på kroppen over flere år førte til utbrenthet og sykemelding over en lengre periode. Jeg var helt utkjørt. Jeg måtte virkelig ta meg sammen. Men når man er vant til å være med på alt og ta på seg alt man blir spurt om og enda litt til, er det vanskelig komme på rett kjør. Det blir en ond sirkel det også - og oppgavene og ansvaret bare baller på seg.
Min løsning var å involvere venner, familie og jobben. Jeg involverte alle om at fremover vil det bli slik og slik. Jeg kommer til å si nei til ting og være fraværende til tider. Da ble det også til at alle "passet" litt på. Fikk veldig god støtte og et alvorsord når jeg havnet på "gjøre-kjøret" igjen. Har det veldig bra i dag - men vennene passer fortsatt på;-)
Tror du det hjelper å involvere venner og familie for deg? "Dere, jeg misbruker mat. Kan dere støtte meg i å endre vanene mine?" Sikker på at alle dine vil støtte deg 100%. Holde deg unna fristelser, gjøre riktig mat tilgjengelig. Og så er det kanskje en "forpliktelse" for deg når du vet at de vet?
En del personer vet faktisk om det, men hvis jeg sier til f.eks min mor så bare ler hun. Nå er ikke det så stort problem (bor 19 timer fra henne..) sånn i hverdagen - men gruer meg litt til hjemturen nå i jula. Kommer så til å få høre hvordan jeg ser ut