Vis enkelt innlegg
Gammel 17-12-10, 16:10   #10
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

Ja, jeg får ringe i morgen å høre hva de sier på legekontoret.. Siden han skal ha skolefri over jula, så går det jo an å la han spise helt vanlig kost i disse ukene.. Er meg som får det da, så det går ikke utover skolen..

Har ikke testa han for noe nei.. Første gang jeg skal kjøre noen tester på han. Har ikke så stor peiling på dette, men glutenfritt kosthold er absolutt veldig bra for han, men det er dyrt!!! Hjelpe meg!!

Dersom han har cøliaki får du en betydelig grunnstønad hver måned!
Men for å få diagnosen må han ha tydelige sykdomstegn på gastroskopi/biopsi og det får han jo ikke om han spiser glutenfri mat en lang periode i forveien!

Tings skjer omtrent sånn: Fastlegen tar blodprøvene som Kamp nevnte over her. Dersom det er utslag, blir han henvist til barneavdelingen på nærmeste sykehus. Der bestemmer de om det er grunnlag for gastroskopi evnt annen utredning.
Det er mye venting i systemet. Min datter var bare 3,5år da vi var gjennom mølla og jeg gikk helt av hengslene da de mente 3 måneders ventetid på gastro var "prioritert hastesak"!
Fikk mast det ned til 3 uker, jeg da!
Snuppa endte opp med diagnosen "uspesufikk matallergi" og lever fint med en bitteliten antihistaminpille om dagen. Prøvde å slutte med dem da hun var 10 år, ikke lurt!