Vis enkelt innlegg
Gammel 17-12-10, 18:41   #1
Lisbeth
Seniormedlem

Lisbeth sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 57
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Karamellskum med sjokoladetrekk

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
1 dl vann
1 dl bjørkesøt (xylitol)
1/2 dl sukrin
1 1/2 ts sukkerfri karamellsirup* (eller ev. honning)
1 1/2 ss gelatinpulver
1 eggehvite
3/4 ts vaniljepulver

175-200 g smeltet sjokolade

Fremgangsmåte:
Kle en form (ca 16x16 cm) med aluminiumsfolie og smør den med olje.

Rør sammen 1/2 dl vann, bjørkesøt, sukrin og karamellsirup i en liten kjele. Kok opp uten omrøring og la det koke til det blir gulbrunt (ca 15 minutter).

Ha i mellomtiden resten av vannet i en dyp bolle og dryss gelatinpulver jevnt over vannet. Varm opp over vannbad til gelatinen har smeltet. Fjern bollen deretter fra varmen.

Ha eggehviten i en ren bolle sammen med en klype creme of tartar eller en dråpe eddik. Visp eggehviten til du får myke topper.

Når sirupsblandingen har blitt gulbrun heller du blandingen i bollen med gelatin. Det vil skumme opp ganske mye, derfor en dyp bolle. Pisk sammen når skummingen har roet seg.

Hell sakte sirupsblandingen i eggehviten mens du hele tiden visper. Ha deretter i vaniljepulver.
Fortsett å vispe til blandingen er seigtflytende og stiv (5-10 minutter).

Hell blandingen straks i den smurte formen, den begynner å stivne raskt, og fordel blandingen med en smurt slikkepott.

Dekk over formen og la den stå på kjøkkenbenken i 6-8 timer (gjerne over natta).

Ta skumblandingen ut av formen og skjær i firkanter, jeg fikk 24 stykker. Smelt sjokolade over vannbad og dypp skumrutene i sjokoladen. Ha de på bakepapir og la de stå kaldt til sjokoladen er stivnet.

Oppbevares i kjøleskap.

*)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken.
Når jeg først var der kjøpte jeg også sukkerfri vaniljesirup som jeg skal prøve i en oppskrift i løpet av helga.

Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat