Sv: Intelloreksi
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Ifølge legen min så har jeg en begynnende tendens til en sykdom som kalles for intelloreksi. Intelloreksi er en spiseforstyrrelse som i hovedsak er en besettelse av å spise sunn mat.
Intelloreksi rammer som oftest kvinner som overanalyserer all mat før de tar den inn i kroppen. Det er en besettelse av å spise mat som er riktig sammensatt, og som oftest har de som er rammet av sykdommen ekstremt god innsikt i de aller fleste matvarer og hvordan den fungerer i kroppen.
En intellorektiker drikker lite alkohol, spiser sjelden mat hun ikke har laget selv, eller ikke vet hva er, spiser sjelden ute, som regel aldri samme mat som partneren sin og hun er i de fleste tilfeller som ett leksikon å regne og ett oppkom vitenskapelige, overbevisende grunner av kunnskap om hvorfor hennes mat er oppskrift på god helse.
JEG LER! For se her
- Greie kunnskaper om mat og helse - CHECK
- Drikker lite alkohol - CHECK
- Overanalyserer (det meste av mat) - CHECK
- Spiser ikke mat hun ikke vet hva er - CHECK
- Spiser sjelden mat hun ikke har laget selv, lack of check (jeg lager ikke mat selv
)
Såh, i bunn og grunn så har jeg jo litt intelloreksi. Legen bare glemmer en liten sak; Han tar ikke høyde for at jeg noen ganger stopper på gatekjøkkenet og spiser mat med ekkelt transfett, eller at jeg noen ganger spiser margarin, eller at det hender at jeg spiser godis. Dessuten vet jeg at det er mange her inne som er mer nazi enn meg på kostholdet  .
Er det det samme som ortoreksi??