Sv: Er du for opptatt av vekten?
Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.
Er du 100% SIKKER på at det er riktig å veie seg hver dag da?Har du dokumentasjon på det da?Du påstår jo at det er riktigst.Mulig du har rett i det,men jeg mente å gi et godt råd ,om at å veie seg 1 gang i uka kan være bra.Jeg mente aldri å skape en diskusjon om hva som er helt riktig.Den var det jo du som startet.Fordi du henger deg så utrolig opp i hvordan ting blir skrevet.
Her snakker vi om statistikk, ikke synsing.
Vekteksempel for to uker:
Mandag 78,9 kg
Tirsdag 79,2 kg
Onsdag 79,8 kg
Torsdag 78,6 kg
Fredag 79,3 kg
Lørdag 80,0 kg
Søndag 78,9 kg
Mandag 79,0 kg
Tirsdag 77,6 kg
Onsdag 79,2 kg
Torsdag 79,7 kg
Fredag 78,4 kg
Lørdag 77,9 kg
Søndag 78,9 kg
Hvis veiedagen er på:
Mandag: +0,1
Tirsdag: -1,6
Onsdag: -0,6
Torsdag: +1,1
Fredag: -0,9
Lørdag: -2,1
Søndag: 0,0
Mens egentlig har man gått ned 0,6 kg på en uke.
Jeg skjønner poenget med at folk blir lei av å se så liten forandring fra dag til dag, men uten å veie seg hver dag lærer man ikke svingningene like godt å kjenne. Da er det kjipt å være flink en hel uke for så å ha gått opp 2kg. Hvis man da er av dem som veier seg sjeldent fordi man får en dårlig dag når man ikke har gått ned, så får man da en dårlig uke?
Å si at "1 gang i uka kan være bra" er jeg enig i. Det er langt fra det samme som å si at det er riktigst, som var din første formulering.
Og sorry at jeg henger meg opp i at andre påstår usanne ting. Selv om det strengt tatt er bil nr to i en kø som lager køen (fordi før bil nr to kommer er det bare den treige bilen alene og én bil er ingen kø), så betyr ikke det at det ikke er den første bilen som er årsaken til køen. Hvis jeg påstår at alle høykarbofolk er dumme og det blir debatt av det - hvem startet debatten? Jeg eller den første som svarte meg?