Vis enkelt innlegg
Gammel 29-06-05, 11:25   #5
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg mener dette er noe stort bullshit for å si det pent.

Eller en smart måte å få seg en doktorgrad på. Omdefinere arv og miljø til uflaks, - og vips, så har en en doktorgrad med et innhold som appellerer til folks motstand mot å ta ansvar.

Den er bra i den forstand at den kan hjelpe til å ta vekk stigmatiseringen av de syke (som Muskat sier: ”det er bare til å trene mer og spise mindre, så går det så bra!” holdningen ) og på den måten kan hjelpe til at de som ikke klarer komme seg ut av sykdommen møter mer forståelse og sympati. Men jeg synes det er feil fremgangsmåte, det finnes andre måter å skape mer sympati og forståelse enn å definere som uflaks.

Det som ikke er bra, er at den tar vekk makten fra folk selv. Det blir lett til at folk tenker sånn ”ja, ja, dårlig flaks jeg, ikke noe å gjøre med det” for det er det veldig mange gjør i stedet for å ta tak selv og ta ansvar selv.

Arv og miljø er kun et utgangspunkt, og vi kan selv ta ansvar for hva vi gjør med utgangspunktet. Vi kan leve sunt med trening og kosthold og unngå de sykdommer vi er disponerte for og forebygge at det bryter ut. Miljø kan vi bryte ut av og bytte.

Jeg tør påstå at min harde jobbing for å komme meg vekk fra både arv og miljø ikke har noe som helst med flaks å gjøre. Men et godt stykke arbeid og innsats fra min side og det hadde aldri gått dersom jeg skulle resignert og tenkt at det hele var urettferdig at jeg hadde sånn uflaks.

Jeg sier ikke at det er lett. Men det er ulikhet og forskjeller i verden, og uten valgfrihet hadde det kanskje ikke vært det, men hvor kjekt hadde livet da vært? Vi har alle våre utfordringer og ting vi skal lære. Og ved å resignere og kalle det uflaks vil man jo bare fortsette i samme spor, og ikke ta den lærdommen en trenger.

Jeg synes ikke han kommer med noe nytt, men at han lager en ny vinkel på arv –miljø debatten og jeg er sterkt uenig i at det kan kalles uflaks. Jeg mener det ikke finnes tilfeldigheter.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat