Vis enkelt innlegg
Gammel 24-12-10, 16:15   #14
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har ikke sett denne artikkelen før nå jeg. Kreftgåten løst

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Ellers er vel de fleste av antennene på bildet mottakere, og ikke sendere? Du tar i mot nøyaktig de samme "strålene" når du rusler rundt på gata som når du sitter ved siden av en 16 m2 antenne, eller et 100m2 monster for den saks skyld.

Strålefare er generelt veldig overdrevet og misforstått, spesielt blant alternativt tenkende. Kom en gang over en jordmor som var mot ultralyd på grunn av "strålefaren". Nevner bare at ultralyd er 20-300 Khz, mens TV-kanaler typisk ligger mellom 180-800 Mhz, og at GSM ligger mellom 900 Mhz og 1,2 Ghz. Å kalle ultralyd for stråling blir derfor omtrent som å si at høye skrik er kreftfremkallende. Ikke lett det der Og tror dere jeg kom noen vei når jeg fortalte jordmoren at du utsetter deg for mange tusen ganger høyere "stråling" ved å høre på P4 enn ta ultralyd? Nope. Bedre før var osv...

Alle sammen er sendere. Vi bruker heftig mye strøm og vi har så stort batterilager i tilfelle strømmen går at vi kunne forsynt hele kommunen (3000 folk) med strøm i timesvis. Og så har vi tre svære dieselmotorer og ett dieselbasseng i tillegg.

Det var mer ment som en spøk. Jeg er ikke så bekymret.

Hva bakkesignaler blir sendt på aner jeg ikke, men satelitt-TV-signaler ligger som regel på 10-14 GHz. I alle fall når det blir sendt på Ku-bånd. Thor og de der er Ku-bånd. C-bånds-frekvenser ligger på ca 4-6 GHz, men de er dyrere og brukes mest til globale beamer. Men vi bruker både Ku og C, så antennene våre sender på opptil 14 GHz.

Men styrken har jo selvfølgelig også noe å si. Her snakker vi om et signal som skal nå en satellitt 38 km unna (vi er såpass langt unna ekvator at signalet må 2 km lengre enn hvis vi var på ekvator).

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat