Sv: Ny her. litt spørsmål jeg ikke fant svar på.
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Spiseforstyrrelser kan i aller høyeste grad ha utløp fra fysiske faktorer. Selv har jeg erfart at trøblete insulin gir en følelse av mangel på kontroll, som igjen gir et kontroll behov og perioder med sulting (evt overspising og oppkast, eller spise minimalt og likevel kaste opp). I tillegg til at omverdenen ser på en som uten kontroll, til tross for at man faktisk ikke spiser eller spiser minimalt.
Jeg har lest mye om anorexia og bulimi opp igjennom, og jeg blir direkte provosert av legestandens snevre syn på hva som utløser dette (ønske om å ikke bli sett, eller å bli sett osv...)
Mulig noen typer spiseforstyrrelser kan ha fysiske faktorer,men anorexia er en psykisk sykdom som utløses av slanking og psykiske årsaker.Det du beskriver kan være psykisk også som utvikler seg fysisk.Jeg selv fikk anorexia når jeg var 13 år,har da blitt mobbet for at jeg var litt tykk siden første klasse.Det var vel det som utløste sykdommen til meg.Begynte med uskyldig slanking og ble til anorexia og sykehusinnleggelse.
|