Sv: NULL karbohydrater i kosten
Opprinnelig lagt inn av paprika, her.
Jeg kan dokumentere mine påstander.
Jeg er også veldig interessert i dokumentasjon for det du sier. Det var jo to karer (eller var det bare én?) som la seg inn på sykehus for å teste ut nullkarbo. De lå der i ett år, og de hadde det helt strålende. Blodprøvene var gode og de følte seg fantastisk.
Null karbo er IKKE bra, og det stemmer IKKE at du får det du trenger av vitaminer gjennom å bare spise kjøtt.
Javel? Kjøtt (inkludert innmat), fisk, sjømat og egg kan lett dekke dagsbehovet for vitaminer og mineraler og gi nok fett og proteiner. Hva mer trenger man? I tillegg har man vel også lov til å spise meierismør, kaldpressede oljer, gulost og krydder. Ca 100g lever inneholder dagsbehovet av c-vitamin som er det vitaminet mange påstår at man får mangel på ved å spise nullkarbo.
Ved å spise på denne måten kan du ende opp med flere mangelsykdommer, blant annet kan tennene dine begynne å løsne, og du kan få sykdom i skjoldbruskkjertelen.
Hm, skjoldbruskkjertelen har med hormoner å gjøre. Blir ikke kroppen glad for hormonbalanse? Tror kanskje du tenker på jodmangel, og det er da ikke ett problem så lenge man spiser fisk og sjømat vel?
Det at lavkarbokosthold er det sunneste for kroppen er vitenskapelig bevist, men du trenger fortsatt å spise variert og minst to ganger i døgnet.
Variasjon er ikke snakk om sunnhet, men om matglede. Så lenge man får i seg alle vitaminene og mineralene, så er det det samme om man spiser det samme dag ut og dag inn.
Det er minst én stamme i Afrika som spiser kun ett gigantisk måltid hver dag - og det har de gjort lenge. Det var noen her på forumet som bodde hos en slik stamme, men jeg husker ikke hvem. Det er bare tilvenningssak. Skjønner ikke hvordan man kan påstå at man MÅ spise minst to ganger i døgnet?
Leveren din er ikke glad for et 100% karbofritt liv. Det er tungt for levra med så mye proteiner. Det samme gjelder nyrene som har som oppgave å rense blodet. Hjernen din krever glukose, det er først og fremst det den "lever" av. Når man spiser vanlig lavkarbo går det helt fint fordi man spiser litt karbohydrater. Det opprettholder et visst blodsukkernivå som er helt nødvendig for hjernen. Selv om man spiser langsomme karbohydrater (som grønnsaker for oss lavkarbere), er det nødvendig for hjernen at man får litt påfyll gjennom dagen. Det å spise flere ganger om dagen dreier seg altså ikke bare om du blir sulten eller ei.
Det er ikke mye forskjell på 20 g kh og 0g kh med tanke på glukose som må lages av kroppen... Jeg har hørt at bare hjernen trenger ca 200g til dagen, og så trenger litt andre organer også litt sukker. Så hva er 20 gram fra eller til?
Proteiner... Man trenger ikke spise mer proteiner selv om man spiser nullkarbo.
Jeg vil gå så langt som å si at du spiller et farlig spill med kroppen din som eneste deltaker.
Jeg ser ikke noe farlig spill så lenge man får de vitaminer og mineraler kroppen trenger. Jeg mener at den kosten som ernæringsrådet anbefaler er mye farligere enn nullkarbo.