Fy fillern at jeg ikke oppdaget ketolyse tidligere!
Jeg begynte på ketolye i mai 2010, og har hittil tatt av 10 kg. Veide 79kg da jeg startet og ligger nå på 69 kg. Er 171 høy, så målet mitt var i første omgang 10 kg. Så kom julen, jeg var lei av kuren (jeg må ligge på 15 karber og dagen hvis ikke detter jeg ut av ketose), planlegging etc. Tenkte at jeg skulle ta en planlagt sprekk, og i boken står det også at man kan være på kur i 3-6 mnd'er og så stabilisere vekten ved å ta en pause i 3-6 mnd'er. vet at mange av dere har holdt på med kuren mye lenger enn dette, og det går sikkert supert for dere, men jeg følte at det var på tide med en pause for meg
Siden 15.desember har jeg spist mellom 30 og 90 gram kh per dag (selvfølgelig mest i julen), og jeg gruet meg til å gå på vekta igjen. Til min store forbauselse stoppet vekta på 70kg! Dette kan være vann i kroppen, at jeg ikke hadde vært på toaletten enda, at jeg hadde menstruasjon etc etc, eller at jeg faktisk har gått opp 1 kg, men dette var da ingen krise! Ble superlettet og oppdaget også et par ting:
Søte ting smakte ikke lenger like godt! (jeg var hekta på sjokoladeterapi-kjeksen tidligere, ville ikke no nå)
Brødmat vokste i munnen min (tidligere elsket jeg ristet brød med smør og jordbærsyltetøy på)
Jeg ble fortere sulten enn når jeg gikk på ketolyse
Huden min forandret seg totalt! Fra å ha null kviser på ketolyse, fikk jeg flere utbrudd og masse nupper i ansiktet.
Jeg følte meg kvalm og altfor 'stinn' etter måltider.
Kort oppsummert: jeg gleder meg til å begynne på ketolyse-kost igjen! Planen er å ligge på rundt 50 karber per dag i en mnd til ca, fordi vektnedgangen sto stille i 2,5 mnd'er. Så tenkte jeg å begynne på ny kur i starten av februar. Har et nytt mål nå, og det er å gå ned 5 kg til - da blir jeg superfornøyd!
PS: det slår meg gang på gang hvor forbløffet jeg blir når folk får totalt angst av fett. Man kan jo ikke unngå å se ironien i at man ble fetere og fetere jo mer nazi man ble angående fettet.. Go lavkarbo!
|