Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-11, 08:57   #187
Fjasnissen
Supermoderator

Fjasnissen sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Desember/januarstarter-tråden!

Opprinnelig lagt inn av ikea, her.

Helt i orden Grunnen til at jeg spurte er at jeg har ikke de "vanlige" som alle snakker om som er sånn rosa skala. Mine går fra hudfarge til mørkbrun, vet det bare er å bruke hodet; jo mørkere, mer i ketose. For mørk- for lite vann. Ville bare spørre for å være 110% sikker

Okay.... jeg var muligens ikke tydelig nok i min forklaring, så jeg skal gjøre en litt bedre jobb.

Det stixene måler er ikke grader av ketose, men konsentrasjon av ketoner i urinet. Disse ketonene er rest-ketoner som kroppen ikke har brukt. Det finnes forskjellige grunner til at fargen endrer seg, og folk er i tillegg forskjellige. Man kan for eksempel få et ganske svakt utslag om man har trent hardt en dag (da har man brukt mer ketoner, fordi kroppen trenger mer energi til å utføre de oppgavene den blir satt til), og får man et sterkt utslag kan det (må ikke, men kan) være grunnet for lite vann. Det eneste man bør tenke på når man ser på stixen er:
a) Utslag = ketose
b) For mørkt = har jeg drukket nok væske i dag?

Sånn.... da blei kanskje saken rundt måling med stix klarere?

Og som nevnt ofte... mål to timer etter siste måltid på kvelden for å få den sikreste målingen (noe som kan være problematisk om du er som meg som ikke spiser no særlig mat på kvelden).

Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat