Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-11, 14:26   #11
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg liker best smaken av kombinasjonene sukrin og stevia. Jeg syns at ting søtet med aspartam smaker drit. Men dersom du liker lettbrus, liker du det sikkert.

Jeg liker lettbrus, men er ikke glad i andre ting med kunstig søtning. Har prøvd å bake med det (bl.a. splenda) men føsj det var fælt. Bruker heller stevia evt blandet med sukrin.

Sukrin alene kan ha en kald ettersmak og stevia alene kan være bitter, men i kombinasjon syns jeg de er det nermeste jeg kommer sukker.

Enig med deg i det, men hvorvidt stevia er bitter kommer ann på kvaliteten. Får man tak i ren, høy kvalitets stevia er det lite bittersmak i den. Og pris henger sammen med kvalitet her, det er ihvertfall min erfaring.

Sukrin og stevia kan du få kjøpt på helsekost. Men det er mye billigere på for eksempel iherb.com. Da viloe jeg gått for KAL eller NuStevia som skal være de steviane med best smak. Sukrin heter erythirol på utenlandske nettsider.

Tviler på om du får tak i Stevia på helsekost her hjemme, for i EU er det lov å selge Stevia, men ikke som menneskeføde (kommer nok snart ettersom USA har godkjent det både som kosttilskudd og tilsetning i mat). Sukrin får du tak i uten problemer.

Dersom du velger å kjøpe Stevia fra utenlandske nettsider og bl.a. Iherb, anbefaler jeg deg og sjekke nøye om det er ren stevia eller om den er blandet ut med noe. Iherb har veldig billig Stevia men det er for at den som oftest er så utblandet og ofte med ting som man ikke bør ha på lavkarbo.
Husk også at for handel fra utlandet må man betale moms på kjøp over kr.200. Jeg har forøvrig funnet ut at det er billigere for meg å kjøpe ren stevia og sukrin fra helsekosten og blande selv enn å bestille fra utlandet. Smaker bedre gjør det også.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat