Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-11, 15:58   #12
mallilen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
mallilen er ny på veien

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, beklager, du har helt rett. Jeg mente selvfølgelig søvnparalyse.

Da er jeg straks mer med. Søvnparalyse er vel relativt vanlig, er det ikke? Folk som gjerne tror de har spøkelser som trykker dem ned i senga og sånn kan ofte bortforklares med nettopp søvnparalyse..

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Det høres veldig lurt ut med en skikkelig utredning for søvn vanskene dine! Jeg har vært på det og det fungerte fint.

Det finnes noen innspilte "greier" som du kan starte (timer) i riktig tid før du skal stå opp. Vet ikke helt hva slags lyder det er, men det må jo være noen oppvåkningslyder da. I tillegg kan du gjøre det samme med lyset, slik at du får mer og mer dagslys inn i soverommet ditt før du skal stå opp.

Det der tå/finger/knær "greiene" høres slitsomt ut, kanskje du kunne prøve deg med psykolog/hypnotisør også? Kanskje det kunne være noe å hente der. Siden du går på AAP så vil vel NAV dekke en eventuell behandling og samtidig være overlykkelig over at du får behandling. Hvis du har noen flinke fagfolk å samarbeide med så kunne det jo hende at du kunne ha hatt nytte av noen innsovningstabletter i en periode.

Jeg ville nok ha vurdert å flytte ut av soverommet for en periode slik at du ikke ble plaget av snorkingen.

Som kriseløsning i helgene kunne du jo prøvd å stå opp kl 5 da, stelle hester og så legge deg igjen

Søvnproblemer er gruuuusomt. Lykke til

Psykolog er allerede involvert, men hun hadde ingen forslag til hva dette fingre/tå-greiene kunne være.
Dagslyslampe har vært forsøkt tidligere uten hell. Jeg er slik om sommeren også, altså, ikke bare nå om vinteren.
Innsovningstabletter har jeg også fått forsøkt i 2005 da jeg lå på sykehus i en mnd. Disse ble jeg _helt_ propell av i en times tid før jeg segnet om og var *poff* borte. Ble forsøkt tre forskjellige i den perioden, alle med samme resultat. Reagerer litt "oppned" på det aller meste, virker det som.

Flytte ut av soverommet vil ikke hjelpe noe særlig ettersom det ikke finnes dør mellom stue og soverom. Snorkingen vil dermed irritere meg like mye, samtidig som pc blir mer tilgjengelig (lett å havne der når man er søvnløs, ja!), og jeg kommer til å ligge vondt på sofaen. Om evt gubben ligger på sofaen kommer snorkingen like fullt til å være irriterende, og jeg må dermed gå fra soverommet og ut på stua for å dytte til han så han gir seg i stedetfor å bare tuppe'n i leggen for få han til å snu seg

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Høres nesten ut som meg før jeg kuttet _alt_ som inneholdt gluten. Nå aner ikke jeg hva du spiser til vanlig, men prøv gjerne et par uker hvor du a) ikke spiser _noe_ gluten og b) spiser et par-tre osteskiver (20-30g) eller noe annet proteinrikt rett før du legger deg.

Gluten får man vel hovedsaklig fra hvete? Her i huset spises såvidt jeg vet ingen kornprodukter, ettersom både jeg og gubben går på ketolyse.
Forøvrig later det ikke til at søvnproblemene kan settes i direkte link med kostholdet, da det var det samme før jeg begynte med lavkarbo..

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg støtter begge forslagene her - få lege til å henvise deg til søvnutredning, og kutt ut gluten 100% en periode. (Jeg har opplevd drastisk bedring i søvnen etter over et år med lavkarbo selv, men koblet ikke før nylig at gluten kan ha vært den magiske nøkkelen...)

I tillegg ville jeg heller tatt i bruk ørepropper enn å overdøve én støykilde med en annen. Mannen vil sikkert gjerne hjelpe deg å få orden på dette også, så kanskje han kan prøve å løse snorkeproblemet sitt samtidig?

Ørepropper KLØR og er derfor ikke noe alternativ. (Nå føler jeg meg skikkelig negativ som bare klasker vekk forslag etter forslag, men mye har vært prøvd tidligere også, altså..). Jeg klør vanvittig i ørene fra før (uten at leger eller spesialister finner noe som helst galt), og ørepropper forsterker dette.

Det skal sies at snorkinga til gubben er blitt kraftig redusert i forhold til på denne tiden i fjor, altså. Da var han jo 20 kg tyngre, så jeg vil tro snorkeproblemet retter seg selv i takt med vektnedgangen. Han fikk forøvrig ikke innvilget snorkeoperasjon da han gikk til lege for snorkeproblemet. Han hadde også, før vektnedgangen, søvnapnè og sluttet ofte å puste i løpet av natta. Det hjalp kanskje ikke så voldsomt på nattesøvnen min det heller, ettersom jeg jo måtte få liv i han igjen når han sluttet å puste.

Jeg takker for alle innspill, altså, selv om jeg kanskje virker negativ . Det er alltid greit å kanskje få med seg noe man har oversett, og plutselig faller kanskje brikkene på plass.

Legen skal informeres og mases på - det er bare det at jeg tenderer til å glemme hva jeg bestiller time for, og når jeg endelig har time etter to uker (!!) så er det gjerne et helt annet og akutt problem som har dukket opp Hvadda sløv??

mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat