Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-11, 16:14   #14
Anitave
Medlem

Medlem siden: Jun 2004
Alder: 48
Anitave er ny på veien

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Det er også slik at jeg i mange tilfeller faktisk våkner, men ikke klarer å gjøre noe mer. Dvs at hjernen er våken, men kroppen virker ikke. Jeg kan med andre ord våkne av at gubben rister i meg og snakker til meg, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å åpne øynene, svare eller bevege på meg. Jeg kan også høre klokka som hyler, og vet at det bare er å begynne å virke. Men jeg klarer ikke, kroppen virker ikke og hjernen er omtåket.Lammet av søvn, kanskje?

Dette har jeg ofte og har slitt med i mange år.
Jeg har vært under utredning for søvnproblemer i 3 år nå.
Det er normalt å få noen få ganger i livet, men når det er hyppig og over lengre tid og det går ut over livskvaliteten er det noe annet.
Det er ikke farlig, men slitsomt å ha.
Det er visstnok ingenting man kan gjøre med dette, da det er et hormon som skilles ut når man sovner som lammer kroppen, slik at man ikke skal gå i søvne og leve ut drømmer etc i REM søvnen.
Her er det en feil som gjør at hormonet skilles ut for tidlig og man vil da få denne lammelsen, samt hallusinasjoner (drømmer etc du normalt ikke skal huske) Dette kan oppleves ubehagelig og skremmende. Noen har også en trykkende følelse på brystet, følelsen av å ikke få puste.
De prøvde å gi meg en type antidepresive tabletter som narkoleptikere får disse anfallene, men denne gjorde paralysene bare verre for meg, så de virket overhodet ikke. Var ikke alle de pillene virket for.
Jeg har gått på sovemedisiner i 1 år jeg nå, de hindrer disse anfallene å komme, men varierer om de hjelper meg i søvn.
Jeg har de anfallene som du har, i tillegg til lammelsen du føler så har jeg også hallusinasjoner, samt litt pusteproblemer og høy puls. Føles ut som jeg har stresset, løpt maraton når jeg "kommer til meg selv"

Jeg er også under utrendning for ME/ kronisk utmattelse, pga jeg har problemer med å sovne (også med sovemedisin) men når jeg først sovner så kan jeg sove og sove og sove hvis ingen vekker meg. Har enormt stort søvnbehov og jeg er konstant sliten og verking i kroppen og orker nada og ved mye aktivitet så ligger/sitter jeg i sofaen i noen dager etterpå, alt er ett ork..
Går også på AAP på 3 året selv.

Jeg får disse paralysene ved innsovning jeg da, men det mest normale å få det er ved oppvåkning slik du opplever.

Du kan be legen om henvisning til søvnregistrering på Ullevål sykehus hvis dette er en stor plage for deg.
Jeg skal dit nå i slutten av januar til test for annen gang.

Du kan også be legen om innsovningspiller og se om de klarer å rette på søvnen din. Prøv gjerne litt Kamille te også før du legger deg. Det hjelper min kropp til å roe/stresse ned.

Jeg også sliter med snorkende gubbe og jeg kan ikke ha irriterende lyder når jeg skal sove. Jeg bruker sov i ro øreplugger eller mp3 spiller med rolige søvndyssende sanger og melodier.

Ta deg en tur til legen hvis dette fortsetter.Du får ikke gitt hestene kveldsmaten 1-2 timer senere på kvelden, slik at de kan få frokosten sin ditto senere?

Mannen din kan vel også "filleriste" deg våken, om så om han må dra deg opp i sittende/stående stilling FØR han drar på jobb, kanskje samtidig som han selv står opp.
Hvis han vekker seg selv 10 min før han må opp som han kan bruke på å hjelpe deg å komme deg opp i ukedagene.

Håper det ordner seg.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat