Hva snasker du på?
Når dere skal kosespise eller trenger en oppmuntring i løpet av dagen, hva snasker dere på da? Grønnsaker? Hva slags? Og hvilket triks for å få i seg nok vann? Tenkte vi kunne legge inn snaske-forslag her
NB: Her følger KOPI fra senere svar i tråden, og forespørsel on andre forslag
Det er jo bare å tenke igjennom hvorfor man føler trang til å spise ting. Er man sulten? OK, spis ordentlig mat. Er man deppe? Hvorfor? Er mat/snop løsningen? Nei. Repeter! 
Nei, ok-så er ikke mat og snop løsningen. Helt enig. MEN:
Vel så viktig; istedet for å pugge negative statements, med ikke og nei, tror jeg på dette med å finne løsninger, pugge statements med hva jeg KAN, og hva jeg TRENGER ISTEDEN, altså erstatninger. Bedre vaner, som erstatter tidl dårlige vaner. Ideelt sett kan man sikkert finne det egentlige problemet, gå inn og bearbeide, og litt etter litt få bukt med problemet. Dr Phil sa i et program en gang at man begynner å overspise av EN grunn, og fortsetter an en ANNEN. Det tror jeg på. Siden de fleste av oss har begrensede muligheter til å få bukt med alle lik i lasten sånn på en knips, kunne man kanskje i en overgang tygge selleri istedetfor sjokolade, drikke en tekopp istedetfor en cola. Som neste skritt på veien, finne NOE ANNET til å belønne seg med. Altså, lære seg til at mat ikke er belønning og trøst, men all den tid man fortsatt føler behov for belønning og trøst:
SÅ: Hva kan en sette ISTEDETFOR mat? HÅPER PÅ GODE FORSLAG SOM IKKE KOSTER SKJORTA ; )
Sist redigert av Debbie : 29-01-11 kl 15:31.
|