Sv: Nedre normalområde i stoffskifte
Hashimotos er også en autoimmun sykdom og den opptrer gjerne sammen med andre autoimmune sykdommer. Ikke minst fordi det er vanskelig å holde symptomene fra hverandre.
Rask puls og brystsmerter kan like gjerne være stoffskiftet ditt, det kan også fibromyalgi og og hudproblemer og ikke minst leddsmerter som minner om revmatisme.
Og jeg var heldig med vår lege, men jeg vet at legestudenter har undervisning i skjoldbruskkjertelsykdommer i en hel uke i løpet av legestudiet. Om du så har bare grunnskole kan du plukke opp mer kunnskap om sykdommen enn en gjennomsnittelig fastlege på passe med tid og surfing ;-)
Og du må nok ta noe initiativ for din egen situasjon, det høres ut som om legen din gjerne vil tvinne tomler og vente og se, som de gjerne vil, for det har de lært på legeskolen.
Stoffskifte går gjerne på tverke i løpet av et svangerskap, opp eller ned eller begge deler, selv om man ikke har hatt problemer før. Kroppen jobber ekstra hardt for å bygge og holde liv i en til.
Når det er tatt scintigrafi av skjoldbruskkjertelen og denne har påvist a) manglende aktivitet på halve kjertelen og b) aktivitet på andre siden med 50 noe (noduler?) så burde legen og sykehuset ta litt fart.
Min antagelse er at du må på et tidspunkt få medisinert dette.
Hvordan ser blodprøvene dine ut? TSH, FT4, FT3, anti-TPO, TRAS, D-vit, jern, magnesium. Husk refområde.
Lage en avtale med legen kanskje? Dersom situasjon ikke forandrer seg på x måneder så vil jeg prøve levaxin? et sted å begynne i alle fall.
|