Sv: Farlig å spise for mye bringebær?
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article496552.ece
Den artikkelen der beskriver nettop hvorfor frukt ikke bør spises selv om de inneholder like lite karbohydrater som grønnsaker. Grønnsaker fordøyes saktere enn frukt, noe som gjør forskjellen til insulinets mengde. Jeg visste jo det at frukt forvinner fort ut av magen, men jeg måtte altså ha det inn i hodet skriftlig for å skjønne det ordentlig. Frukt er oppbygd av enkle, mens grønsaker er oppbygd av komplekse karbohydrater. Bær, hva med bær? Jeg vet ikke sikkert, men det er nok nærmere frukt enn grønnsaker, tror jeg.
Nettopp derfor skrev jeg dette:
Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.
Men med tanke på blodsukkerstigning er det vel slik at det anbefales å kombinere mat med høy(ere) GI med mat som har ganske høyt fettinnhold (f.eks frukt og nøtter for de som går Fedon)? Har vel noe med at fettet reduserer blodsukkerstigningen... Om jeg husker riktig, og det er tilfelle, er jo (bringe)bær og krem ypperlig! 
Som sagt, om jeg husker riktig, så går Fedon sin teori ut på at man spiser f.eks nøtter sammen med frukt, for å senke blodsukkerstigningen - og dermed insulinproduksjonen (?) Tror det er sånn, men er ikke Fedonist, og har ikke lest bøkene hans, kun info her inne, så da skal jeg ikke si at jeg vet helt sikkert.
Og jeg tror jeg har sagt allerede at etter MIN mening så er bær uansett er et bedre alternativ enn f.eks. sukkerfri sjokolade, som har kunstig søtning som mange ofte reagerer på (mageknip/oppblåst mage/diarré etc.) - og hvor sunt kan dét egentlig være, når kroppen så tydelig "sier ifra"? Jeg har ihvertfall aldri opplevd å få vondt i magen av bær og litt pisket krem. 
Edit: Forøvrig så anbefaler de grovt brød/pasta/ris o.l i den artikkelen, så jeg hadde nok ikke brukt den som referanse... men det er jo bare min mening. 
|