Tråd: Vitaminer
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-07-04, 09:42   #9
Fedonisten
Supermoderator

Fedonisten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Åh - klarer ikke holde meg unna denne tråden heller. Prøvd en stund, men klarer ikke

Når det gjelder vitaminer, så tror jeg at grunnen til at mye kosttilskudd har fått dårlig rykte er at folk handler tilskuddene ukritisk og etter "ukeblad-innfall".

Eksempel (kan godt bruke meg selv, selv om jeg finner på historien - men så kan jeg skrive i jeg-form):

Jeg er 10-15 kilo overvektig og vil gjerne slanke meg. Er også mye trøtt og slapp. Huden er gusten og håret livløst. Så sitter jeg en dag og leser i et ukeblad. Reklame på reklame om det ene vidundermiddelet etter det andre. Naturlig er det også, må vite! Vitaminer meg her og vitaminer meg der og litt andre naturlige finurlige ting som skal løse alle mine problemer. Så jeg biter på og kjøper litt "slankepiller", multivitaminer, jern-tabletter (er jo så slapp - sikkert blodfattig) og noen andre greier jeg bare "MÅ" ha i følge reklamen.

SÅ setter jeg meg ned og venter på virkningen..... Mens jeg fortsetter med akkurat samme kosthold og livsstil som alltid......

I mitt hode - har ikke disse vitaminene og mineralene og vidunderpreparatene noen sjangs i det hele tatt til å få gjort noe godt for kroppen min. Ikke så jeg merker det i hvert fall!

For at kroppen min og livet mitt skal endres, så må jeg endre noe av det jeg allerede gjør - ikke bare tilføre noe nytt!! For det er jo det jeg hittil har gjort som har ført meg dit jeg er i dag!!
Men - hvis noen lurer - jeg er så absolutt tilhenger av vitamin-tilskudd osv. Men det er viktig at det er tilskudd til noe som allerede er bra (kosthold). Hvis ikke har ikke kroppen mulighet til å nyttiggjøre seg det.

Vi ønsker oss vel alle en pille som løser "alle problemene våre" - men den finnes ikke. Uansett hva reklamen lover!

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat