Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?
her kommer litt erfaringer fra meg også:
jeg har boken til dr. hexeberg og har hatt konsultasjon hos henne.
jeg trener en del, så jeg fikk beskjed om 40 gram karbohydrater om dagen. jeg kan få en mandarin de dagene jeg trener, men ikke de dagene jeg ikke trener. appelsin og juice og frukt med høyere GI er ikke anbefalt.
det fører til at jeg har funnet de grønnsakene som ligger mellom 5 og 6% karbohydrater og spiser 800 gram av dem om dagen. det er myyyyyyye grønnsaker.
frukt er altså ikke med utenom mandarin på treningsdag. men i går prøvde jeg fryste bringebær til lørdagsgodt, for bringebær har også svært få karbohydrater.
jeg spiser ikke fullt så mye fett som en del andre her, for jeg går ikke ned i samme grad når jeg spiser like mye fett eller like mange kalorier.
et forslag til hvorfor det er sånn for meg er at jeg har spist relativt kaloribegrenset før jeg begynte med lavkarbo, og er vant med 1800 kcal om dagen, ca.
jeg skriver ikke dette fordi jeg syns du skal gjøre det samme, men for å vise at det er litt forskjell i hva som funker for oss, og min teori er at det handler litt om hva vi driver med i hverdagen og hva vi gjorde før vi begynte på lavkarbo.
før jeg var på konsultasjon spiste jeg ca 20 gram karbo om dagen og var sånn daff-trøtt den første uken, også gikk det over igjen, utenom på trening hvor jeg fikk til det meste av det jeg skulle men ikke den mest eksplosive treningen. nå, på 40 gram om dagen, får jeg til det også.
matvareguiden.no er kjempefint å bruke når man skal bli litt kjent med hva man skal spise, pluss å lese en del bøker og på nett og velge en retning, holde seg til den en stund og se om man trives. "litt av hvert" kan være mer behagelig men det er vanskelig å finne årsaken til at man ikke går ned om man opplever det når man ikke har noe å sammenligne med.
|