|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Det er veldig mye som er publisert digitalt, men det betyr ikke at det ligger fritt på nettet for alle. Det blir lagt i vitenskaplige databaser som man på en eller annen måte må ha tilgang til. Jeg jobber som forsker så jeg tok et par kjappe søk i de databasene jeg har tilgang til og fikk maaange treff, men fant desverre ingenting om amming. Fant en studie der de konkluderer med at kyllingforstre ikke blir påvirket at høye steviadoser. Eller rettere sagt stevioside/rebaudioside A som det søte heter, stevia er selve urten. Har bestilt en artikkel fra februar 2010 der de oppsummer forskning på stevia fram til dags dato. Gir lyd dersom jeg finner noe interessant der 
Ja, det er kanskje det, men etter som jeg forsto på en kompis i Brasil, så var det ikke like vanlig å publisere digitalt der som i europa. Jeg tenkte ikke på at det kanskje ikke ligger fritt for alle. Men det vet jeg jo egentlig. Fant en artikkel som viser at stevia kan redusere fruktbarheten til voksne kvinnelige rotter. De fikk da en dose stevia som tilsvarte 8 ganger det en indianerkvinne i argentina fikk i seg (altså rottene fikk doser i forhold til vekta, slik at det ble ikke 8 ganger det indianerkvinnene drakk). jeg prøver å lese den tabellen de har satt opp. Jeg tror det den viser er at de rottene som fikk stevia hadde kun 20-30% fruktbarhet. Men når de sluttet å få stevia ble de fruktbare igjen. Kanskje stevia kan brukes som prevensjon da? Man må da sansynligvis drikke 15g stevia i 300ml vann 8 ganger om dagen. Det hadde jo ingenting med fare for foster å gjøre. Men det var litt interessant. Dersom jeg har klart å lese den riktig. Jeg er ikke vant til å lese medisinske studier.
Planas, Gladys Mazzei and Joseph Kuć "Contraceptive Properties of Stevia rebaudiana" i American assosiation for the advancement of science (fant ikke årstall)
|