Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-11, 21:31   #29
Miriell
Juniormedlem

Miriell sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 44
Miriell er på en erverdig vei

Sv: Gravid og trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Takk for kloke svar! Jordmor var litt "etter meg" på forrige kontroll, "jasså, vekta di øker såpass ja!"
Da jeg spurte om det var for mye, sa hun at det var vel greit, men nå måtte jeg være forsiktig.
Men siden jeg hadde bmi på 19 før start, så ser jeg jo ikke feit ut med 5 kilo ekstra og som dere sier, noe av det er jo økt blodvolum, morkake, vann osv. Men har spist mye karbo de siste mnd og hemningsløst mye på kveldtid, så hadde dårlig samvittighet, så ble ikke noe likere etter besøket hos jordmor.

Men det er godt å høre at dere ikke synes det er mye!

Det der høres helt sykt ut! Gjennomsnittlig vektøkning er 12 kg i løpet av svangerskapet for de som er normalvektige, de som er tynne BØR legge på seg mer. Dette kan du enkelt google å lære opp jordmora di i, for hun må tydeligvis på skolebenken. Jeez!

Fra nettdoktor.no
Hvor mye legger du på deg under graviditeten?

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin.

1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.
2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.
3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1- 3 kilo hver måned.
Hvis du legger på deg mer enn 600 gram i uken, skal du kontakte lege eller jordmor. Dermed kan du få utelukket at du holder på å få væskeansamlinger i kroppen eller utvikle sukkersyke. For stor vektøkning kan også skyldes at du ikke spiser riktig mat eller at du beveger deg for lite. Hvis dette skjer, skal du kontakte lege eller jordmor.

Hvor kommer alle disse kiloene fra?

Selve barnet veier før fødselen ca. 3.500 gram.
Livmoren vokser til ca. 900 gram.
Morkaken veier ca. 650 gram.
Fostervannet veier ca. 800 gram.
Brystene vokser med ca. 400 gram.
Den økte blodmengden veier ca. 1.250 gram.
Væskeansamlinger utgjør ca. 2000 gram.
Fettdepoter under huden utgjør ca. 1.700 gram.

I alt er dette en vektøkning på 11.200 gram, som er en hel normal vektøkning.

Miriell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat