Sv: Hjelp til Atkins-induksjon
Opprinnelig lagt inn av pesada, her.
Problemet er at jeg har veldig lite lyst til å være vanskeligere enn jeg allerede er som vegetarianer når jeg er borte. Jeg har ikke behov for å spise pasta og sjokolade daglig, men har ikke lyst til å gå på en diett der et besøk hos svigerforeldrene eller en fest med gamle venner enten ødelegger dietten (kaster deg ut av ketose) eller må planlegges til punkt og prikke. Jeg leter etter et nytt kosthold jeg kan leve med, men det kan jo virke som det kan være en idé å leve ketogent til jeg når målvekt og deretter trappe opp og gå over til Fedon/HFLC når tiden er inne.
Ser den, men er du borte fryktelig ofte da? En porsjon middag med f.eks. pasta får deg ut av ketose omtrent én dag. Mindre dersom du tar ei treningsøkt samme dagen. Ellers skader det jo ikke å oppfordre familie og venner til å bruke fullkornpasta eller pasta av durumhvete, selv om dette fortsatt på ingen måte er optimal kost for kroppen (faktisk nærmere gift om man ser på "leaky gut syndrome" ol).
Grunnen til at jeg er vegetarianer er helt klart moralske grunner (industrien) og jeg spiser både fisk og skalldyr.
Det kan jeg vel leve med, hehe. Diskusjonsbehovet blir overveldende stort når jeg møter mennesker som påstår at vegetar-livsstilen (eller enda værre, veganere *gruff*) er mer naturvennlig eller sunnere. Ens moralske valg er ens egne, og det får man pent respektere! 
Plastbox: du sier at trening er avgjørende, noe jeg er helt enig i. Jeg trener veldig mye, og må si jeg hadde store problemer med å ligge på 15 g karbohydrater om dagen da jeg trente feks først 50 min intensiv spinning og deretter 60 min styrketrening. Hvordan bør man trene i ketose, og "tåler" man mer karbohydrater når man trener?
Man "tåler" helt klart mer karbohydrater når man trener, særlig når du kjører så hardt og variert som spinning og styrke sammen. Dette fordi musklenes karbohydrat-lager tømmes når man trener, og fylles opp når man så spiser. Insulinsensitiviteten øker også drastisk med trening, så kroppen produserer mye mindre. Dermed får ikke karbohydratene man spiser gjort så stor skade.
Hva treningsprestasjon angår må du bare gi det et par-tre uker med ketose. Maksløft på styrkebiten vil nok bli marginalt lavere, men utholdenheten (både på sykkelen og med lange "høyt volum"-sett med vekter) vil være ulikt noe du noengang har opplevd! Melkesyre vil også være et fordums problem, da dette enkelt forklart kun oppstår når musklene bruker sukker som hovedenergikilde uten å få nok oksygen.
Jeg har enda ikke forstått hvilke faktorer som spiller inn når man er i ketose? Det sies jo at man ikke skal telle kalorier, og at man skal spise mye fett. Men så lenge man er i ketose, spiller det noen rolle om man spiser 5 eller 30 g karbo om dagen? Innser at ketose kanskje er stedet å begynne for meg da jeg la på meg noen kilo i julen og gjerne vil begynne litt strengt for deretter å tillate mer etter hvert. I tillegg virker det som atf flere at filosofiene starter her....
Man er i ketose så lenge kroppen oppfatter at den "faster", altså at den ikke blir stimulert til å produsere insulin over en lengre tidsperiode. Spiser man karbohydrater produserer kroppen insulin som flytter karbene inn i cellene (fett, muskler, og alt annet). Er man i "karbohydrat-faste" og har lave insulin-nivåer produserer kroppen motvekten, nemlig glukagon. Dette hormonet gjør det motsatte av insulin: Det stimulerer nedbryting og frigjøring av fett fra fettceller og sukker fra leveren.
|