Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-11, 22:53   #16
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Blodpris på Fløte

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Jeeez.. snakk om grusom regnefeil da! *sukk* Dele på 10 igjen, så stemmer det bedre.

Utfra melkeprisen skulle fløten koste 5,60 pr liter, ikke 56. Og jeg skal liksom bli regnskaps-etellerannet? *facepalm*

I følge det jeg kunne finne på nettet inneholder råmelk drøye 4% fett. Lettmelk inneholder 1,5% fett. Skal man utvinne lettmelk fra 100 liter råmelk får man et overskudd av fett på på 2,5 liter. Kremfløte er 38% fett, altså gir dette drøye 6,5 liter fløte og 93,5 liter lettmelk.

Går man ut i fra at lettmelk koster 15kr literen bør fløten koste ca. 14,4 ganger mer (da en gitt mengde råmelk gir ca. 14 ganger mer lettmelk enn fløte), altså drøye 216kr per liter.

Skummetmelk (eller "grumsete vann" som det bør kalles) inneholder 0,1% fett, så samme regnestykke gir 3,9 liter fett "til overs" per 100 liter råmelk -altså ca. 10 liter fløte- og dermed en literpris på omtrentlig 131kr per liter.

Hvem sier matte ikke kan være morsomt?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat