Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-11, 23:53   #9
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Benhinnebetennelse

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Tusen takk for svar, folkens!

Ser at et par anbefaler støttebandasje... noen anbefalinger? Har jo et sånt rabattkort på 10% på Gsport, så hadde vært fint om det fantes noe der...

Forresten, når det snakkes om trening og slikt... hvordan er det med trimsykkeltrening sammenlignet med tredemølle, med tanke på effektivitet? Har det for meg at tredemølle er så mye mer effektivt, i og med at man liksom bruker hele kroppen... Og enn belastning på bena på sykkel kontra ellipsemaskin? Noen som "vet" om det ene eller andre er bedre? Prøvde sistnevnte litt forsiktig i dag, men var veldig rar følelse...

Ett siste spørsmål: hva er den beste posisjonen å ha benet i når jeg sitter i ro? Skal det være hevet høyere enn resten av benet, eller er det greit om det for eksempel ligger på en stol/krakk i samme høyde som den jeg sitter på/i?

Ble mye spørsmål her nå, sorry!

Edit: Kom på noe når jeg satt og kikket gjennom en rideutstyrskatalog... noen som har erfaring med hvordan det er å ri etter en benhinnebetennelse? Tror vel kanskje det skal gå bra, da man ikke akkurat flytter og legger vekt på benet hele tiden... er MEGA-hesteentusiast. Men det blir uansett ikke noe ridning før til høsten, da, så benet skal få meeer enn nok tid til å hvile etter at det har blitt bra.

Helt vanlig støttebandasje eller en sånn "støtteski" går helt greit. Ellers kan du teipe opp leggen din, men det må du enten få hjelp til eller vite hvordan du skal teipe for at du skal få leggen ordentlig teipa.

Mange som tror at tredemølla er alfa og omega for resultater. Stemmer ikke. Det virker tyngre, men er også mer belastende for kroppen. Elipsemaskinen er mer skånsom for lår og legger og man får i tillegg brukt overkroppen. Sykkel er fantastisk undervurdert og den eneste grunnen for at det føles "tåpelig" å sykle kontra å jogge er fordi pulsen blir annerledes og man tror man får mindre effekt. Jeg var hos en fysioterapaut en gang som var skikkelig anti tredemølle. DET måtte man aldri nærme seg. Feil underlag, skadebefengt trening, ukunstig for beina etc. Nå får det nå være opp til hver enkelt hva de vil gjøre, men det finnes absolutt alternativer til tredemølla .

NB: Sykkel er fantastisk bra for leggbetennelser Høyrepitisjonstrening som øker blodgjennomstrømmingen i beina og dermed motvirker betennelse.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat