Vis enkelt innlegg
Gammel 16-05-11, 23:37   #34
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Oi! Hvor skal jeg begynne? Først må jeg bare skrifte at jeg har prøvd å lage noe helt fantastisk godteri, Sjokolade a la Bounty, Cocosa, kokosmelk, fløte, sukrin, kokos dekket med 70 % sjokolade. Helt sikkert noen her inne som har lagt inn oppskriften allerede. NAM! Men veldig farlig, det trigga søtsuget mitt BIG TIME. Det blir lenge til neste gang jeg lager det, tror jeg, men det er greit å vite hva man kan lage hvis sjokoladesuget blir for voldsomt...

Ellers er jeg helt ekstatisk over de flotte innleggene her inne! Takk for støtten, Antoinette6! Og Carisma, du har et veldig godt poeng med oppfølginga man kan få, den angsten jeg får når jeg hører "diabetes" er ganske irrasjonell! Jeg mener, man skal ta risikoen alvorlig, men det hjelper lite å få panikk... Og det er naturligvis godt å vite at det fører til ekstra oppfølging.

Og ja, dere har naturligvis rett i at 20 kg ned i et svangerskap er en latterlig tanke - og ikke særlig god, med tanke på den lille spiren der inne. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg skulle ønske kiloene forsvant ved et trylleslag. Heh, den sjokoladen jeg lagde i dag vil forresten hindre at jeg går ned altfor fort... farlig god..

Cyan, jeg håper virkelig oppfølgingen herfra også er like bra. Og hvis den ikke er det, skal jeg sørge for jevnlige kontroller uansett. Vi har jo mulighet til å be om ekstra kontroller, har vi ikke? Og dere kan være sikker på at jeg vil spørre om jeg kan få sjekket insulinresistens, kortidsblodsukker, langtidsblodsukker, kolesterol, blodtrykk og hva det måtte være. Hvis ikke legen tilbyr det automatisk, vil jeg bli svært overrasket. Forresten leste jeg nettopp at denne glukosetesten skal gis automatisk til de som har diabetes i nær slekt eller er overvektig eller over en viss alder etc. Siden jeg både er ABNORMT overvektig og har diabetes i nær slekt, regner jeg med at den testen er noe jeg bare må ta. Godt tips at den bør tas før den 20. uka!

Kostmessig er jeg nok over 20 g karber hver dag (tror jeg). Noen dager er jeg kanskje nærmere 100 og noen dager er jeg nærmere 20. Men siden jeg ikke teller, vet jeg ikke helt. Jeg prøver med å nøye meg med ett måltid per dag med knekkebrød/fullkornpasta/fullkornris, noen dager blir det kanskje ingen slike måltider. Burde jeg sjekke med stiks om jeg kommer i ketose eller ikke? Jeg vet at ketoner i urinen blir regnet som et faresignal ift. svangerskapsforgiftning, men bortsett fra det så vet jeg ikke så mye om det.

Hm, jeg spiser nok for mye fett, sammenlignet med Fedonkostholdet. Mest fordi det demper sulten. Jeg håper bare ikke det har noen negativ innvirkning. Jeg har hørt noen si at det ikke skal ha så mye å si så lenge man er under 70 g karber, men hva vet jeg.

Jeg håper forresten jeg kommer igang med treningen, slik som deg, Carisma! Akkurat nå går jeg bare, trasker og går, og det føles tuuungt. Jeg må rett og slett hive meg rundt og se om jeg kan finne noe både jeg og pengeboka kan leve med!

Vel. Nå er det jammen ikke lenge til 17. mai. Gratulerer med dagen, jenter! Jeg håper vi alle får en hyggelig dag som ikke er altfor mye preget av mat/restriksjoner/sorg over bunader som ikke passer etc. etc.

Men nå. Skal jeg sove!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat