Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-12, 16:06   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sekundær hyperparatyreoidisme

Opprinnelig lagt inn av Nix, her.

Hva er det?

Har prøvd å google, men finner ikke noe som "opplyser" (nok). Jeg har kronisk nyresvikt og regner med at det kan ha en sammenheng med den.

Og hva "heter" stoffskiftet på "blodprøveresultatspråket"

Har altså fått blodprøveresultat i dag og får nok nærmere info om dette fra legen og hva som evt må gjøres osv, men blir jo litt engstelig når jeg får påvist ting som jeg ikke vet hva er.

Noen som har noen erfaringer å dele?

Stoffskifteprøver - de vanligste
- fT3 (aktivt hormon)
- fT4 (lagerhormonet)
- TSH (måler hvor høyt hypofysen roper at skjoldbruskkjertelen skal produsere hormoner)

- Anti-TPO (høye målinger signaliserer stoffskiftesvikt, autoimmunt kjertelangrep)

Du har noen flere, men de er sjelden aktuelle sånn i starten.

Jeg vil anbefale deg å finne sonjas stoffskifteforum for å finne ut mer om akkurat dette området.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat