Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-05, 17:44   #17
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hmmm... Vil bare si at jeg mener at betennelse er betennelse uansett hva det kommer av. Det er jo kroppen som reagerer med betennelse på ulike ting, uavhengig av om det er bakterier/virus eller om det er fordi man har skadet seg. Men jeg greier ikke å formulere hvorfor... Det er en veldig komplisert greie, og bl a Barry Sears skriver masse om det i bøkene om Sonedietten. Den kjenner jo du til, Marianne

Det handler om gode og dårlige eikosanoider som vi kan styre ved hjelp av maten. Det er mange som blir bedre/ bra av betennelsestilstander ved å gå over til lavkarbo (kjenner et par stykker), men det er jo ikke alltid det er nok... Men nok Omega3 er veldig viktig! Har man leddplager har man økt behov - kanskje du kunne prøve å øke dosene?

En litt pussig ting: når jeg blir veldig forkjøla (altså betennelse), kommer nesten alltid min gamle senebetennelse i hælen tilbake igjen! Det er for meg et bevis på at betennelse er noe som foregår i hele kroppen på en gang og ikke bare er lokalt.

C-vitamin, omega3 og sånt, belaster det også leveren, Fedonisten? Blir litt forvirret av det du sier... Skjønner det at alt går gjennom leveren, men tingene som står på lista er jo for en stor del ting vi gjerne trenger hvis kroppen er i ubalanse og betennelsen er et symptom på denne ubalansen... Hvis vi blir bedre av en ting er det jo et tegn på at vi trenger noe av det som er i den tingen... Og er det "remedier", som du sier - eller bør det ikke heller betraktes som en del av maten? Mat må vi jo ha, helst så riktig sammensatt som mulig, og da skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke skal spise akkurat disse tingene. Da må det vel være bedre å unngå ting som virker spesielt belastende på leveren, som alkohol, kaffe, sukker etc. Eller...? Jeg vet ikke, bare synes ikke det er så lett å skjønne dette slik med en gang... Sorry hvis det er uklart skrevet


Sist redigert av Huldr : 21-09-05 kl 17:59.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat