Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-11, 21:28   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Formel for proteininntak?

http://www.drsears.com/Resources/Bod...4/Default.aspx

Denne skal regne ut fettfri kroppsmasse, som er et mål noen bruker for anbefalinger av proteininntak (ca 1 gram pr kilo fettfri masse).

Det er fascinerende at ingen har funnet et tall/beregning som er mindre varierende enn alle anbefalingene som finnes Staten sier 0.5-1 gram pr kilo kroppsvekt, VOF har i artikler antydet 1-1.5 gram, opptil 2 gram for svært aktive, mens det faktisk er gjort forsøk som sier at inntak på 3 gram protein pr kilo kroppsvekt ikke er helseskadelig.
Derimot kan det være greit og ha i bakhodet at protein gir NOE blodsukkerstigning som kan gi insulinutskillelse - slik at man i teorien KAN legge på seg av overskuddsenergi inntatt via mat om man spiser veldig mye proteiner.

Er man 100 kilo skal man om man følger anbefalingene ta inn fra 50 og opptil 200 gram protein hver dag - avhengig av hvilken anbefaling man følger

Det ALLER viktigste må være og ikke spise for lite - siden proteiner inneholder essensielle aminosyrer som kroppen må få fra maten siden den ikke kan lage de selv
Samtidig - om man følger den generelle ketogene fordelingen av næringsstoffer - 5/20/75 - må man ha i seg ekstremt mye fett om man spiser veldig mye proteiner. Den enkelte må nok komme fram til en gylden middelvei mellom NOK proteiner - og ikke så mye mat i mengde totalt sett at det er vanskelig og få i seg.... (tenker jeg da)

Min erfaring er også at jeg blir mye mettere av "tygge" proteiner enn "drikke" proteiner

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat