Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-10, 08:45   #4
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Halvmaraton 2011

Hei Ildtopp, så kult!

Jeg hadde ikke akkurat noen fantastisk tid, men om jeg hadde visst hvor langt det var (altså...jeg vet jo at det var 2.1 mil, men sånn - følelsen av hvor langt det var for kroppen..) kunne jeg nok tatt inn i hvert fall fem minutter, kanskje mer også. Jeg løp på 2:23:10. Jeg er usikker på hvilket ambisjonsnivå jeg skal legge meg på for neste år. Noen treningsvenner sier jeg kommer til å klare det under 2 timer, det tror jeg er totalt utopisk. Selv tenker jeg kanskje på å komme meg under 2:10.

Jeg har hatt god nytte av intervalløkter, kjører minst to i uka, + en langkjøring. De to-tre siste månedene før løpet blir det fire økter pr uke, og langkjøring er fortsatt bare en av disse. Det er lurt å jobbe for å få opp tempo i beina, lange ut sikkelige, og kjenne på at du klarer å holde høy fart. I begynnelsen er det kun for en kort periode - derav intervallene. Du kan kjøre på mange ulike måter: 4x4 min, 10x400meter, fartslek 1-2-3-4-5-4-3-2-1 min med 30-60 s. pause i mellom, 30/30 (sekunder drag og pause), 15/45, 60/30, bakkedrag, 5 drag på ulike lengder. Langkjøringa er egentlig vanskeligst, for da skal intensiteten være ganske lav. Du skal holde leeeenge.

Du kan jo google halvmaraton+trening og lete litt etter anbefalte treningsprogram. Du finner noen program som mener å "gi deg" den sluttiden du ønsker.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat