Vis enkelt innlegg
Gammel 31-08-07, 12:38   #8
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre???

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).

Det er jo litt av dette denne nye artikkelen kritiserer. Det er "opplest og vedtatt" at omega-6 er betennelsesfremmende, men i artikkelen påstår Brian Peskin at dette er feil fordi det bygger på studier som har tatt utgangspunkt i varmpressede oljer. Det gjelder ikke bare oljer som inneholder transfett, men alle former for raffinerte, varmpressede eller ikke-økologiske oljer.

Sånn sett vil jeg ikke påstå at det sammenfaller helt med hva som "tidligere er sagt". Det er en interessant artikkel som presenterer mange nye ideer, selv om det ikke er noen nyhet at mettet fett ikke er farlig.

Det som er spennende i forhold til dette med innholdet i arterieplakk er jo at resultatet kommer fra en studie publisert i Lancet. Jeg har lest om dette tidligere gjennom Weston Price Foundation, men aldri sett en direkte referanse til studien. Etter et søk i sykehusets artikkeldatabase virker det som om denne rapporten er umulig å oppdrive, dessverre.

Andre interessante påstander er blant annet at derivater av omega-3 som finnes i marine oljer er direkte helseskadelig, og at tilskudd av fiskeolje ikke har noen effekt på hjertesykdom eller blodpropp.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat