Tråd: Honning
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-12, 12:56   #1
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Honning

Jeg tåler dårlig kunstig søtning. Som alle andre tåler jeg dårlig sukker også. Søtning gir meg ofte magebesvær, og sukker blir jeg tjukk av. Nå er jeg ferdigslanket og vil ha et alternativ til kunstig søtning. Jeg har flere ganger vært inne på tanken om honning - honning er et naturprodukt, noe jeg er mer positiv til enn kjemisk framstilt/bearbeidet søtning. Dette inkluderer jo sukker; det er ikke mye med hvitt strøsukker som minner om planten det kommer fra.

Idag leste jeg denne artikkelen på Marks Daily Apple: http://www.marksdailyapple.com/is-ho...#axzz1lsFcFm1n og synet mitt på honning ble enda mer nyansert. Som med alle andre matvarer er det fordeler og ulemper med honning også, og det henger ofte sammen med hvor bearbeidet matvaren er. Hittil har min største innvending mot honning vært den glykemiske belastningen - såvidt jeg har skjønt gir honning nesten like høy blodsukkerstigning som vanlig sukker. Det er altså søtning som må brukes med forsiktighet, iallefall for oss som lett pakker fett på kroppen ved nærvær av sukker.

Jeg er svak for paleo-tankegangen og paleo-kosten og kunne tenke meg å bevege meg mer i retning av dette. Å flytte fokus fra hva som er nyttig SLANKENDE mat til rett og slett hva som er NYTTIG mat. Samtidig er jeg også opptatt av å ikke legge på meg igjen, jeg må altså ikke bli tjukk av vedlikeholdskosten min. Da er det jo ikke vedlikehold lenger

Hvilke honninger finnes der ute som ikke er tilsatt masse tøys? Må man på helsekost, eller finnes slike produkter i dagligvarebutikkene? Noen erfaringer med bruk av honning på et ellers ganske karbo-barbert kosthold?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat