Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-04, 22:04   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mam

Hei Scilla.
Jeg har sittet siden helga og lurt på om jeg skal spørre deg om noe. Hvorfor du startet på så stor mengde Armour? Jeg har skjønt av innleggene dine at du har en veldig oppegående lege. Og at du er/har vært pasient hos Balderklinikken. De er vel de legene som vet mest om Armour her i landet.

Alt jeg har hørt om dette, er at jeg måtte starte på en lav dose, og øke lite og helst ikke før jeg kjente meg nærmest underdosert. Ikke fra legen min, men fra pakningsvedlegget til Armour og fra Merete som har skaffet meg info.
Grunnen til det var at reseptorene som skal ta opp virkestoffene er helt i ubalanse pga årelang bruk av Levaxin, og må vennes forsiktig til et preparat med forholdsvis høyt innhold av T3. Og at jo lenger man har brukt Levaxin, jo lenger tar det for kroppen å venne seg til andre produkter. Reseptorene er nærmest blokkert for annet enn Levaxin.

Men nå har vi ikke samme problemer, du har jo Autoimmun Thyreoiditt. Det er kanskje grunnen til at du ble satt på så høy dose?

Hei Mam!

Du sier noe. Jeg vet faktisk ikke, men tror det var fordi mengden skulle tilsvare
det jeg allerede gikk på av Levaxin (eller Thyroxin, som det var da). Jeg gikk på en kombinasjon av det og Liotyronin (T3) før jeg startet på Armour, så det var kanskje ikke noe problem med T3-innholdet jeg allerede hadde i blodet. Jeg tror grunnen til at man skal starte forsiktig kan være "bivirkninger" i form av høy puls, brystsmerter m m hvis man starter for brått.

Da jeg først startet med Liotyronin (1/2 tablett) fikk jeg skikkelige brystsmerter. Ringte til den legen jeg hadde da (Oftebro), men han kan umulig ha hørt etter, for han sa at det ikke hadde noe med Liotyroninen å gjøre... Det ble så ille at jeg måtte dra på legevakta, og der tok de EKG m m. Alt var bra. Legen som var på vakt hadde tilfeldigvis hatt en pasient med de samme symptomene OG som gikk på Liotyronin nylig - dermed var saken oppklart... og smertene gikk over etterhvert ved at jeg midlertidig halverte dosen. I legemiddelhåndboka står det (fant jeg ut senere) faktisk også at Liotyronin kan gi smerter i hjertespissen...

Dermed tror jeg det er dette som er bakgrunnen for at jeg kunne starte med så høy dose Armour. Kroppen min var allerede vant til T3-nivået. For noen som bare har gått på Thyroxin/Levaxin kan sikkert en høy dose Armour føre til slike symptomer som jeg hadde.

Jeg er fortsatt pasient ved Balderklinikken... Vet bare ikke når jeg får mulighet til å gå dit neste gang, siden jeg har ekstremt dårlig råd. Men jeg var der i juni, så da bør jeg vel gå dit igjen i desember eller januar... Kan absolutt anbefale legen min til andre! Lars Omdal heter han, og er både flink, oppdatert og kjempesympatisk.

Når det er sagt kan det godt være ting han ikke vet - eller ikke legger vekt på - om Armour f eks. På det du har skrevet tidligere kan det jo virke som om jeg burde ha prøvd Armour lenger enn jeg gjorde, og det du skriver om at reseptorene er blokkert av Levaxin rimer veldig godt med teorier jeg har gjort meg opp sånn helt privat. Mulig at jeg bør prøve Armour igjen, skal ta det opp med legen neste gang jeg skal dit.

Tusen takk, Mam! Kjempeinteressante og nyttige opplysninger du kommer med!


Sist redigert av Huldr : 07-11-04 kl 02:49.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat