Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 00:36   #30
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av Mizzie, her.

Jeg mener ikke å skape en utrivelig tråd her.. mener bare at det må være noen ulemper med et slikt kosthold også.. slik som med alt annet.

Har lest om hva lavkarbo er. Er jo ikke det som er greia først og fremst her da..

Jo, klart, ulemper finner du jo ved alt hvis du er innstilt på det. Og da er det jo opp til hver enkelt om fordelene utveier ulempene, og i hvilken grad de vil leve "lavkarbo". De aller fleste vil nok uansett oppleve langt flere fordeler ved å redusere mengden karbohydrater de spiser, samt velge sunnere kilder til karbohydrater.. Det fine med lavkarbo er jo at det kan gjøres på mange forskjellige måter, og til forskjellige "grader". Alt fra 0-150 gram karbohydrater regnes som lavkarbo, men ofte anbefales det at du starter lavt, og gradvis øker mengden karbohydrater til du finner et nivå som passer deg. Altså, nivået hvor fordelene utveier ulempene, for å si det sånn. For meg er ulempen ved søtsug, spisetrang og ustabilt blodsukker større enn ulempen ved å ikke kunne spise frukt og korn - derfor spiser jeg ikke det. Hvis du etterhvert erfarer at du fint kan spise litt frukt og korn uten at det påvirker deg på noen negativ måte, kan du såklart gjøre det. Å lytte til sin egen kropp er det viktigste.

Ser du har valgt ketolyse som kostholdsfilosofi, men jeg syns ikke det stemmer helt overens med den filosofien du forfekter her i tråden? Etter hva du skriver vil jeg tro Fedon eller South Beach kunne passet deg bedre, hvis du vil fortsette å spise litt frukt, ha et godt utvalg grønnsaker, samt andre karbokilder som ikke er tillatt på ketolyse. Det er også viktig å påpeke at ketolyse ikke er ment som et kosthold du skal leve på resten av livet... Det er en slankekur som kanskje ikke vil gi kroppen optimal mengde av alle næringsstoffer, og derfor anbefales det å ta visse kosttilskudd i tillegg. Å spise mindre enn optimalt med næringsstoffer over en periode, er uansett sunnere enn å være overvektig eller leve på søppelmat, hvis du ser det på den måten. Slike ekstreme ketosedietter anbefales ofte kun en begrenset periode, alt fra 2 uker, til flere måneder hvis man har mye å ta av. Noen finner ut at de trives best i ketose og fortsetter med det selv når de har nådd målvekta, og det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men da blir det desto viktigere å spise masse grønnsaker og næringsrik, naturlig mat. Som regel øker man mengden karbohydrater etterhvert, og får da også et større utvalg frukt og grønt.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat