Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 15:13   #40
Mizzie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 21
Mizzie er på en erverdig vei

Sv: Hjelp - Ketose og diett

Har ikke sagt om at det er feil. Sier at det passer sikkert for noen. Men slike trendbølger med "bedrevitere" har jo mennesker faktisk en tendens å være. Og funker det for noen så skal jo alle ha. Uten å faktisk tenke på konsekvensene av det. Mennesker er og blir vanedyr.

Kunnskapen min er basert på flere års studier. Og jeg har dessverre ikke inntrykket av at det gjelder mange av trådene her inne. Som regel så svarer folk basert på ting som står på nettet, og misforstå meg rett, mange som ikke vet hva de snakker om.

Jeg ville ha tips på hva en slik diett er basert på og hva man kunne spise. Og jeg er fremdeles ikke overbevist om at det er det er det sunneste alternativet.

Det er en grunn til at ernæringsfysiologene advarer mot lavkarbo. Mettede fettsyrer skader faktisk hjertet og blodårene. Og å utelukke karbohydrater har også konsekvenser for metabolismen. Så har man tarmhelsen som man bør tenke på.
Helsedirektoratet er for den tradisjonelle matpyramiden. Så kan det virkelig være at alle disse tar så grundig feil??

Det var noen som nevnte i denne tråden at før i tiden, så var det mye sunnere mat, folk lagde mat fra bunnen av, så hvordan kan det ha seg at du mener fettprosenten i kostholdet gikk ned etter krigen?? Rett etter krigen var det mange som fikk tilbud om å gå på direkte fettkurer. Senere ble det mere vanlig å oppdrive junkfood med mye fett... Samt tradisjonell mat inneholdt også mye fett den gang. Fet fisk ble enklere å få tak i, julematen, fårikål, osv..

Jeg har faktisk lest boken Frisk med lavkarbo. Den har jeg liggende her hjemme. Men det betyr faktisk ikke at det er sunneste måten å ha i seg næring på. Selv om jeg også kan se fordeler med det, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor folk vil kutte viktige næringstoffer i fra maten for en diett som går ut på å spise mye fett- du må jo si deg enig i at mye fett ikke er bra for kroppen?

Når dette er sagt. Tror jeg helt sikkert på at det er NOEN her inne som har lest og har mange år erfaring med dette, Og som har funnet ut at det funker for de. Og jeg kan også skjønne at dette er ment som et kostholdsprogram som ikke skal vare over tid, men som man har en stund slik at man får kartlagt kostholdet sitt og blir obs på hva man spiser. - Men det er fremdeles ingen langtidsstudier som viser at lavkarbo er gunstig. Og jeg mener det er bra å få dette opp i lyset, men at det absolutt bør forskers mye mere på det.

Jeg har vært medlem siden 2008 og sett mange av trådene her inne som tyder på svært lite erfaring, og forsvart med angrep mot de som kommer med reelle spørsmål.

Synes jo også det er rart at folk ikke er mere skeptisk enn det de er. For det er noe som heter at det er for godt til å være sant?

Mizzie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat