Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-11, 22:20   #25
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Jeg må visst utdype litt om testingen til min sambo.

Han er testet for alminnelig allergi-panel, altså standard prøver blodprøve for IgE antistoffer uten utslag, altså ingen allergier.
Dette har han gjort flere ganger oppigjennom, men han reagerer akutt på matvarer allikevel. Akutt i hans tilfelle er innenfor ti min fra inntak. Og kan bli desperat dårlig, med innvendig kløe, smerter, aggresjon, opp til kraftig blodtrykksfall og mistet bevisstheten et par ganger. (Hvis du ikke tåler gjær, drikk for guds skyld ikke sake, som er ekspressgjæret 13-17 ganger over 3 uker...)

Siden allergi-panel ikke har gitt utslag har vi eliminert matvarer en etter en, med legens velsignelse. Dette har tatt 6-7 år og i denne perioden har vi ordnet opp i flere andre symptomer som ikke ble sett i sammenheng med maten til å begynne med. Han sover bedre, svetter ikke om natten har ikke mareritt i timesvis, er jevnere i humøret, ikke utmattet hele vinteren, heller ikke sammenhengende forkjøla, penere hud, mistet rundt 20 kilo, jevnere og bedre *ahem* levering på det lille rommet.
Men samtidig er det som om magesymptomene har vært veldig mange ting sauset sammen, slik at eliminasjonen av en ting ikke har gitt skrittvis forbedring, men at plutselig har utslagene på ting vi trodde var uskyldige tatt seg opp i stedet. Mageforbedringen totalt sett er stor, men de alvorlige episodene er like ille om enn sjeldne og forbedringen har ikke vært stabil. Han har trengt en plan og nå er vi her, med lchf, gluten/kasein- og fullstendig fritt for sukkerforbindelser. Dette funker.

Men i jakten på ytterligere og ikke minst stabil forbedring har han vært hos en mer alternativ lege og tatt blodprøve for intoleranser IgG - antistoffer. Disse viser ikke allergier, men at kroppen reagerer på noe vis. Av en 4 spalters A4 sides liste med mulige syndere har han utslag på 24, rundt 20% av de mulige. Noen er ting han har spist litt, men til omtrent hvert måltid, pepper, hvitløk har gitt svakt utslag. Noe er ting han har spist i store mengder hver dag, ost og kumelk (smør) har svakt utslag. Andre er ting han ikke har spist på mange år eller aldri, gjær, rørsukker, tistel-? med sterkere utslag enn de andre. En tradisjonell lege vil si at dette viser testens svakheter, mere immunsystemets interaksjon med det du spiser, enn faktisk intoleranse.
En alternativ lege vil si at dersom du får sterkt utslag på noe du aldri har spist eller ikke på 7 år (tarmslimhinnen fornyer seg selv med syklus på ca 24 timer), så viser det at immunforsvaret dit er på tur og tar i veldig. Og at man kan prøve å finne grunnen og reparere. Sannsynligvis en tarm som a) ikke fordøyer optimalt og b) slipper ting igjennom slimhinnene og ut i blodbanen der immunforsvaret kan oppdage dem og danne antistoffer. Lekk tarm - leaky gut, er ikke en alternativ diagnose, bare så jeg har sagt det.

Dette er ikke det samme som de opioide peptidene man mener å kunne påvise hos visse personer med proteinintoleranse. Forskjellen ligger i hvordan proteinene opptrer i blodet, som opioider (fra opiat - opium) altså som sterkt psyko-aktive substanser. Man blir dopet eller hyper eller begge deler og alt i mellom. Man kan altså påvise sluttproduktet av et slags opiat i urinen, dette er ikke så aktuelt for de med enkel matintoleranse.
Samtidig har man da teorier, forsåvidt bekreftet med enkelte forsøk, om at denne typen proteinintoleranse, at delvis nedbrutte proteiner opptrer som opioide peptider i blodet er veldig vanlig i blant personer i autisme-spekteret og nesten like vanlig hos de med ADD/ADHD. Forsøk med streng diett og tilførsel av enzymer, magekultur etc gir for mange voldsom forbedring i symptomer. Og med streng diet menes virkelig streng, ikke noe ulovlig kos i helgen eller i måneden og knappest til ens egen bursdag.

Pjuh, nå trenger jeg en pause. God kveld, godt folk

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat