Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-11, 22:40   #13
hermanlizm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 32
hermanlizm er på en erverdig vei

Sv: Verdens beste ostekake

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Denne ostekaka har jeg laget mange ganger i høykarbo-versjon og den er alltid like populær. Siden den i utgangspunktet er ganske karbo-vennlig med mye ost og rømme så tenkte jeg å teste ut en lavkarbo-versjon og den ble faktisk veldig god! Testet ut på søndag på flere som ikke spiser lavkarbo og som er vant til å få den opprinnelige kaka og de var fornøyd alle sammen!

Oppskriften er i utgangspunktet amerikansk, derfor er målene litt "rare". Den tar lang tid å lage, men jeg syns den er verdt det

Bunn
250 gram skoldede mandler
35 gram sukrin
0,7 dl smeltet smør

Mandlene males på mandelkvern, blandes med sukrin og smør. Jeg bruker en springform på ca 22 cm diameter og kler bunnen med bakepapir. Trykk mandelblandingen godt ned i formen og sett den kjølig i ca to timer.

Fyll 1
500 gram kremost (2 1/2 pakke Philadelfia eller 4 pakker Tine Kremost) - bruk den fete typen
0,6 dl sukrin
2 store eller 3 små egg

Alt has i kjøkkenmaskin med kniv og mikses godt - ca 3 minutter. Den skal bli mer kremete enn flytende. Om den ikke blir tykk så ikke fortvil, bare hell den på bunnen og ha den i ovnen. 190 grader i 20 minutter. Den skal ha stivnet nå! Litt "dissete". Ta ut og la hvile i ca 15 minutter. Da rekker du å lage neste fyll:

Fyll 2
2 beger rømme
0,6 dl sukrin
Vaniljestang

Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Jeg blandet dem med sukrinen, men jeg vet ikke om det er nødvendig. Putt alt i kjøkkenmaskinen igjen og miks godt. Dette skal også bli kremete. Ha over kaka, glatt pent på toppen og ha inn i ovnen på 250 grader i 10 minutter. Det øverste fyllet er ganske skjelvende når du tar den ut, men ikke flytende.

La kaka stå i romtemperatur i 5-6 timer (eller så lenge du kan) og i kjøleskap 12 timer før pynting/oppdeling. Jeg bruker å la den stå i kjøleskap natten over og pynte den da.

Gelelokk
5 plater gelatin
3 dl ublandet fun light (jeg brukte en Wild Berry)
Noen bær - jeg brukte frosne bringebær og blåbær, omtrent nok til at de dekker kaka. De ga også litt væske, derfor hadde jeg lite saft i forhold til geleplatene.

Bløt gelatinplatene i kaldt vann i 5-7 minutter. Klem ut vannet og varm dem i en liten kjele til de smelter. Ha i saften litt etter litt og bland i bærene til slutt. hell over kaka og sett den kjølig til geleen stivner.

Den er litt vanskelig å få ut av formen, men jeg bruker å skjære rundt kanten med en skarp kniv og fjerne formen, hvelve kaka på en tallerken for å fjerne bakepapiret og bunnen på formen og hvelve den tilbake. Jeg bruker ikke å pynte kaka noe mer, men du kan sikkert piske noe krem med søtningsmiddel og sprøyte rundt kanten for å få den til å se penere ut, men jeg tror ikke det er så veldig godt med krem til denne.

Det kan godt hende at man kan bruke annet søtningsmiddel enn sukrin, men det var det jeg hadde og jeg har ikke testet med andre.

Kaka er ultramektig og man får minst 16 stykker av den. Jeg har regnet ut at den inneholder 40 karber (uten bær). Det blir 2,5 karber i hvert stykke

Så da kan man jo ta to

Omtalt som den beste ostekaken noensinne!

__________________


Skal vi se da!
hermanlizm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat