Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-07, 12:29   #10
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: 4x4 intervalltrening

Jeg bruker kortere økter, ut fra det jeg leste hos Clarence Bass (linkene i en post litt over). De veldig korte øktene (Tabata protocol) er ideelle for å forbedre hjerte-lunge-kapasitet, mens de lengre øktene (Tremblay protocol) er fine for fettforbrenning. Det finnes selvfølgelig mange andre protokoller, og 4x4, som da varer enda lengre i bytte mot enda roligere tempo, er jo grei å starte med. Men er man som meg utålmodig og vil bli ferdig fort eller ta intervallene på slutten av en økt med vekter, så er de korte protokollene å foretrekke.

Clarence Bass snakker om noe han kaller "Barbell principle": Tren noen økter veldig intenst (harde, korte intervaller) og andre økter helt rolig (ta en lang (time+) tur i skauen uten å jogge). Det ser ut til å ha bedre virkning enn å prøve å ta hele spekteret eller å jobbe hovedsaklig med mellomhard trening i mellomlang tid. Bass selv har 1 hard intervalløkt i uka, og utenom det går han i ca 1 time per dag. Han trener også vekter en gang i uka, og ser nå ved 69 års alder slik ut:



Jeg vile ikke vært lei meg om jeg var like sprek som Clarence Bass!

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat