Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-07, 22:43   #2
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Vann og vanndrikking

Jeg er veldig enig i at svært mange overdriver vanninntaket sitt. Jeg vil ikke være så veldig snar med å hevde hva som skal til for å bli vannforgiftet eller ikke, men det svirrer mange myter om dette med vannet.

Poenget er at kroppen bør tilføres like mye væske som den taper,altså at man er i væskebalanse. Tørstefølelsen kan vi som regel stole på, og den merkes når 1-2 % av kroppsvæsken er tapt (for menn utgjør væske ca 60 % av kroppsvekten, for kvinner ca 50 %, dette faller med alderen), dvs ca 3-400 ml væsketap for voksne.
Normalt skiller nyrene ut 1000-1500 ml væske om dagen, og man er normalt sett sikret væskebalanse ved å innta omlag 200 ml væske i døgnet.
Væskeinntaket bør være tilstrekkelig til å produsere mer enn 1000 ml urin per døgn for å få skilt ut ulike nedbrytingsprodukter, dvs ca 500 ml per døgn.

Når væskeinntaket er lavere enn behovet, vil kroppen etterhvert redusere utskillelsen ved hjelp av osmosereseptorer i hypotalamus og av ADH (anti-diuretisk hormon).


Det mange ikke tenker på, er atdet er væske i så mye mer enn bare *vann*. Kaffe og te kan godt telles som væskeenheter, selv om koffein i seg selv har en diuretisk (vanndrivende) effekt, er det så mye vann i en kopp kaffe at dette ikke er noe problem:

"In summary, there is little evidence to suggest that the use of beverages
containing caffeine during nonexercise might hinder hydration status."
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Aug;14(4):419-29.



"This study found no significant differences in the effect of various
combinations of beverages on hydration status of healthy adult males. *Advising people to disregard caffeinated beverages as part of the daily fluid intake is
not substantiated by the results of this study."

J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5):591-600.


Selvsagt øker behovet for den som trener, og de som bor i varmere klima trenger jo mer pga svette...At væske er viktig, er ingen myte. Men at man må drikke minst 2-3 liter vann i tillegg til den væsken man får i seg gjennom mat o.l. - er en myte.


Sist redigert av eriksen : 13-04-07 kl 23:15.
eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat