Vis enkelt innlegg
Gammel 28-04-05, 21:40   #4
Lina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 1
Lina er på en erverdig vei
Smile

Du kan bestille en sekret-test som viser om du er utskiller eller ikke hos:
Solgar Vitamins Scandinavia
Mellem Broerne 14
4100 Ringsted, Danmark
Tlf. +4557676282
Faks: +4557612419
Mail:info@solgar.dk
www.solgar.dk

Opprinnelig lagt inn av marianne

Denne tråden legges her, da jeg både ønsker å diskutere Atkins og Blodtypedietten.

Se forøvrig bl.a. første innlegg i denne tråden:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=615

Og innleggene fra Lise om de enkelte blodtypene under blodtypedietten i forumet.

Jeg lurer nå på om jeg skal prøve å kombinere Atkins og Blodtypedietten.
Hvis jeg kombinerer disse to diettene, kan jeg spise:

Kalkun, kylling, egg, fisk og kanskje cottage cheese (hvis jeg er ikke-utskiller). Hvor kan man forresten få testet om man er A utskiller eller ikke-utskiller? Anyone?
Jeg kan spise grønnsaker, en god del forskjellig.

Jeg synes det er veldig interessant å se likhetene mellom Atkins og BTD når det gjelder å utelukke matvarer man ikke tåler. Jeg tror at generelt kan man følge blodtypedietten, hvis man er enda flinkere kan man gjøre som Atkins og innføre en og en matvare.

Ja, bare noen tanker dette her. Har lest endel på blodtypediett-sidene på morgenen i dag, men det er tidkrevende å finne hva jeg er ute etter.

Jeg synes også det er veldig interessant at det ser ut til at mange Atkinsere er blodtype O. Det stemmer jo overrens med hva BTD sier om Type O's forhold til kjøtt:

"Type O vil helst ha et kosthold med mye dyreprotein. Som den opprinnelige blodtypen har O et perfekt fordøyelssystem for kjøtt. I magen er det et høyt syrenivå som bryter ned maten raskt, og stoffskiftet distribuerer næringen slik at den utnyttes maksimalt. Type O kan konsumere alle former for fjørfe, men det kommer i annen rekke som prtoeinkilde i forhold til rødt kjøtt, og har ikke de samme gunstige egenskapene."

"Mens kjøtt brukes som energikilde for Type O, absorberes det dårlig av Type A som har mer glede av grønnsakprotiener. Soyaproteiner bør stå for storparten av "kjøttet" i Type A-kostholdet. Sjomat og tofu kan erstatte kjøtt. Kjøtt fordøyes dårlig, og øker mengden av fordøyelsesgifter i Type A-systemet. Det lagres ikke som muskelbyggende protein, men som fett. Litt mager, økologisk kylling kan aksepteres, men bør brukes som i den asiatiske matlagingen - nærmest som et tilbehør, og ikke som en hovedrett"

I følge den nyeste BTD-boka, Blodtypediettens Filosofi, står det om forskjellene på undergruppene av de ulike blodtypene. Type A kan være både utskiller og ikke-utskiller av antistoffer (var det vel? har ikke boka her), og ikke-utskillere kan også spise cottage cheese m.m. Dette er gjelder også de andre blodtypene - det ER forskjeller også på de ulike blodtypene.

"Type B klarer seg godt med mange forskjellige kjøttslag. På grunn av forhistorien til Type B er det interessant at disse menneskene tilpasser seg lettere et kosthold med både mye og lite protein. Det ser også ut til å være en direkte forbindelse mellom stress, immunologiske forstyrrelser og proteinkildene Type B bruker. De klarer seg best med andre former for rødt kjøtt - lam, sau, viltkjøtt og kanin - oi motsetning til det mer alminnelige stofekjøttet"

"Type AB har et spesielt forholdt il kjøtt fordi denne blodtypen inneholder elementer av både Type og Type B. Som Type A bør Type B dekke proteinbehovet med sjømat og tofu. Og i likhet med Type B kan systemet deres også tolerere alternativt rødt kjøtt som lam, sau, vilt og kanin. Kjøtt bør spises i små porsjoner slik at det blir lettere fordøyelig ettersom Type B ikke produserer nok magesyure til at store mengder dyreproteiner kan utnyttes effektivt og fordøyes"

Og dette gjaldt bare kjøtt, på samme måte står det om oljer og fettstoff, melk- og melkeprodukter, fisk, nøtter og frø, grønnsaker osv.
Blant annet står det at Type A trenger svært lite fett i kostholdet for å fungere bra.
Altså jeg trenger lite protein og fett, hva skal jeg da ha mye av? Lavglykemiske grønnsaker?

Dette ble et litt impulsivt innlegg, men mer kommer senere, tenker jeg. Kunne tenke meg å forske mer på det for min egen del, ved å prøve ut litt mer diettmessig.

Tenk min pode med blodtype AB rhesus minus - HAN er sjelden han .

Lina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypedietten Svar med sitat