Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-10, 12:17   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Høy protein-diett kontra høy fett-diett

Men nå ligger karbohydratnivået langt høyere på et gjengs Fedon-kosthold enn det du sier du spiser, dermed trenger jo ikke kroppen å spalte om proteinene. Og at proteiner spaltes til glukose når det ikke er nok i enklere former er et faktum.
Men så er det ikke alle som klarer å gå ned på Fedon heller, og trenger et strengere regime. Jeg tror nøkkelen er å finne noe man kan trives med og leve med over tid. Vi er ikke så veldig forskjellige biologiske, vi er faktisk temmelig like alle sammen, men vi har foskjellige forutsetninger med tanke på gener, sykdommer, tidligere slankehistorier, etc.
Å øke fettet proposjonalt med at man senker antallet karbohydrater tror jeg uansett er lurt, mange erfarer i alle fall et mer stabilt blodsukker og metthetsfølelse. Men som sagt så må man finne ut hva man selv foretrekker.
Og om du ønsker litt fortgang i sakene, så tror jeg et ketogent kosthold med mindre enn 30 gr kh om dagen og liberalt med fett vil fungere bedre enn Fedon som gjerne ligger fra 100-150 gr kh om dagen.

Om fett er bra for oss blir et litt for vagt spørsmål, for det er jo ikke alle typer fett som er bra! Herdede og hydrogenerte oljer, frityrmat, transfett etc er jo direkte skadelig. Overdrevent inntak av enkelte planteoljer med stor omega 6-konsentrasjon er betennelsesfremmende etc etc. Halvfabrikataer er jo gjerne proppfulle av dårlig og billig framstilt fett.
Fett i kjøtt og fisk derimot, jeg nekter å tro at det er skadelig. Se på alle jordens kjøttspisere, ikke bare mennesker. Å spise mettet fett har i hele menneskets flere hundretusenårige historie vært en naturlig del av kostholdet. Fettfobien er ca seksti år gammel

Jeg skal selvfølgelig være ydmyk nok til å tilføye at jeg er fullstendig lekmann, og det jeg snakker om er ting jeg selv har lest meg fram til og erfart!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat