Tråd: Barn på LCHF
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-11, 13:38   #52
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Og du vet hva som er beviselig bra og det korrekte kostholdet, tydeligvis?

Livet handler ikke kun om å leve det på minst farlige og skadelige måten. Ikke for voksne og ikke for barn. Jeg tror det er dette jeg reagerer sånn på i denne tråden her. Man ¨må finne en gylden middelvei, og det er det som er så flott med et lavkarbokosthold. Eller kan være flott. Man kan finne en sunn vei som er gylden, som man fint kan leve med. Også som barn.
Min datter går i en barnehage. Hun er nå 19 måneder og en livsglad jente. Hun elsker mat, men spiser ikke så mye. I barnehagen serverer de ett måltid om dagen. Som oftest er det brød de baker selv. To ganger i uka er det varm mat. I dag får hun fiskeboller i hvit saus med potet og gulrøtter. Om jeg skulle ha fulgt rådene i denne tråden, kunne ikke hun ha deltatt i disse måltidene. Hun måtte ha hatt med sin egen mat. Ikke pga av sykdom eller allergi, neida. Pga at jeg mente det ikke var bra for henne å spise dette.
I seg selv blir dette helt feil, at barna da ikke skal spise helt vanlig mat. Barnehagen er en sukkerfri barnehage, så hun får ikke i seg mye sukker. Men å delta i fellesmåltid i barnehagen er et viktig sosialiseringsverktøy. Og spesielt viktig for min datter som av natur er meget sky og sjenert! Måltidet, å sitte sammen med de andre barna og dele maten, er viktig for henne, det er her hun har begynt å prate med de andre, det er her hun har begynt å tø opp og tørre å være litt mer åpen.
Og jeg som mor mener at dette er viktig. Dette er livet. Barnet er et lite menneske med sin egen vilje og sin egen personlighet. Det er ingen maskin vi kan programmere til å spise og gjøre akkurat det vi mener er best.
Optimalt kosthold for barn handler også om dette. Å legge opp til et kosthold bare bestående av kjøtt, fisk og innmat, samt bær, går ikke, uansett. Det kan godt hende at et barn fint hadde klart å vokse seg stor og sterk på dette kostholdet. Jeg kan ikke nok om dette. Men det er ikke det det handler om i livet. SÅ hvordan kan vi legge til rette for et optimalt kosthold i dagens samfunn? Vi har tross alt flyttet ut av hulene som steinalderfolket bodde i for en god stund siden.
Jeg mener blant annet at det er bra for barn å gå i en sukkerfri barnehage. Allerede der er man kommet langt, og hun har faktisk aldri fått kake, bolle, is eller brus der (men en gang fikk hun to rosiner )
Jeg mener det bra for barn med opplyste foreldre som lager mat fra bunnen av, som unngår sukker, som tilbyr økologisk mat, som ikke salter for mye osv. Det er også bra for barn å delta på lik linje med andre barn når det ikke er grunn for å forhindre dette. f eks å få spise kake når det er bursdag.

Akkurat der har du essensen Livet er ikke teori.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat