Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-11, 13:00   #18
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Gluten/kaseinfri diett + lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det noe som dette?

Jeg fikk forresten svar på prøver nå. Jeg tok laktosebelastning i fjor, og fikk ikke utslag, så da regnet bare legen med at det var kaseinintolersanse. Men i følge disse prøvene var det ikke utslag på kumelk. Jeg ble faktisk litt usikker på hva det faktisk var testet for, ettersom jeg tok så innmari mange tester i denne omgangen, men det er i tilfelle veldig merkelig. Hva er det i tilfelle da jeg reagerer på?
Men, det har jeg også hørt fra diverse leger, man kan være allergisk/intolerant mot matvarer uten at dette gir utslag på prøver …

Hvis du nesten ikke spiser melkeprodukter i en periode før du tar intoleranse test, så minker sjansen for utslag!

Intoleranse-testing gir utslag på IgG antistoffer, mens 'ekte' allergi gir utslag på IgE antistoffer. Man regner at allergireaksjoner ikke er reversible, mens intoleranse kan dempes ganske grundig. Derfor kan du fint være intolerant i praksis, altså reagere hvis du spiser en spesifikk ting, uten at det kommer frem på intoleranse-testen. Særlig hvis spisingen ikke skjer i store mengder eller ofte.
Du kan altså være intolerant mot både laktose og kasein selv om du ikke får utslag - for du spiser jo forsvinnende lite av begge.

IgG profiler endrer seg over tid og med hva man spiser, de er et mål på hva slags mat som spises, og de er ikke entydige. Legers skepsis til testen kommer ofte til utrykk som at de ikke tror på intoleransen eller pasientens reaksjoner dersom det ikke finnes allergi-antistoffer. De burde heller si at det ikke finnes noen entydig test og prøv heller å unngå matvaren, men dette er visst en utfordring.

Testingen for opioide peptider som resultat av ufullstendig nedbryting av proteiner, er en urintest ettersom jeg skjønner, en mer skånsom test, særlig viktig for barn og autister. Problemet med denne sammenhengen og diett er at den er ny og kan derfor avvises som eksperimentell. I tillegg har visst Reichelt (overlegen for barneklinikken på Rikshospitalet og forkjemper for teorien og gluten/kaseinfri diett for ADD/ADHD og autisme-spekteret) tydeligvis lagt seg ut med Forskningsrådet som ikke vil finansiere prosjektene hans som kunne underbygge sammenhengen.

Og ikke kom med uetisk å forske på barn og særlig de som er sårbare, hvis pillene ikke virker eller gir farlige bivirkninger - det er uetisk det!
Å medisinere livslangt med psykofarmaka de som ikke kan samtykke? Tja ikke direkte etisk forsvarlig.
Å prøve ut alternativer til piller, og samtidig gi optimal ernæring? ...
Men dette er ikke argumenter som biter på forskningsetisk komitté, man har ikke lov å peke på de andre for å fremheve deg selv...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat