Vis enkelt innlegg
Gammel 20-12-04, 18:14   #5
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av aline

spør du meg så hadde det vel vært bedre om en her inne hadde gjort den jobben
ikke fordi hun har gjort en dårlig jobb... tror jeg?? har brukt få av oppskriftene,.. men hun er vel mere på GR bølgen vil jeg tro... uten at jeg har noe grunnlag for å tro det..

Det er nemlig inntrykket jeg sitter med også..

Opprinnelig lagt inn av aline

også lurer jeg veldig på dette med mager ricotta... jeg forstod det sånn at det var snakk om ricotta, som er en mager ost (10 gr fett pr 100 gr) og ikke en mager utgave...?? men det virker som mange andre mener man skal kjøpe mager-ricotta...

Ricotta er i seg selv en fet og søt ost - derfor egner den seg som dessertost, den ligner en del på Marscapone, og de er begge ganske så fete. Derfor skal man spise den magre varianten (som rømme vs lett-rømme). Men mager ricotta finnes så vidt jeg vet ikke i Norge, så derfor bytter vi det ut med kesam. Kan også bruke naturell yoghurt, spør du meg! Men Agatston vil at vi skal spise lett-yoghurt, men det finnes heller ikke i Norge, bortsett fra yoplait, men den har frukt, og det skal man unngå i allefall på fase 1 om det her i (har skrevet noe lengre om yoghurt i en annen tråd).
Men altså - vanlig Ricotta er alt for søt og fet.

Opprinnelig lagt inn av aline

forhåpentligvis så er resten av boka (del 1) kun en oversetning og ikke en omskrivning!!!!

Håper det.

Opprinnelig lagt inn av aline

tror det var HP som påpekte at boka anbefalte lettmargarin, og det er vel kanskje espelid..? ikke vet jeg...

Riktig som HP sier her, at det er Agatston selv. Han er hertespesialist, og tenker mye på hva 'det usunne fettet' (mettet) gjør meg hjertet. Og det er jo sant, da, at det er meget usunt i for store mengder, da det gjør det mye vanskeligere for hjertet og blodveiene. Men han sier også spesifikt at hans kostholdsplan er primært laget for hjertepasienter, og at folk som er normalt friske må huske på det når de leser boken. Det er mye vi kan tillate oss som hjertepasientene hans ikke burde - som f.eks meierismør. For oss er det mye bedre (jippi!), men for folk med alt for høyt mettet fettinnhold i kosten fra før, tilstoppet blodomløp og fett som stenger for livsvikitge organsystemer, da er det mye viktigere å få ned det mettete fettinntaket drastisk, i stedet for å bry seg om transfett og slike ting, som vi normalt friske har større nytte av å være obs på.
Det tror altså jeg er grunnen

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat