Vis enkelt innlegg
Gammel 26-07-07, 09:06   #30
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Når det er snakk om å "finne dine engler" så tolker jeg det som å finne "sjelefred". Det har mange ulike navn i de ulike religionene. Kall det engler om du vil, selv om begrepet er noe misforstått. Du klarer aldri å få sjelefred hvis målet er å sette alt i bås og forklare alt vitenskapelig. De som har forsøkt seg på litt meditasjon, qigong, tai chi og lignende har kjennskap til det jeg snakker om. Den fullstendige roen og sterke følelsen av å være i ett med alt som er, klarer du ikke å resonnere deg fram til ved tankekraft. Det er heller ikke en følelse i vanlig forstand. Og det kan ikke begripes av hjernen.

Det blir rett og slett litt rart når en uten kjennskap til "åndelighet" prøver å motbevise eller latterliggjøre en som har kjent det på egen kropp. På meg virker det som at det er tilfelle i denne VG-artikkelen. Det blir nesten en slags hets at Märtha. Og så fortsetter de med det i dag.

Jeg vet hva religion går ut på rent personlig da jeg har opplevd det selv. Det er ikke noe mål i seg selv å motbevise troen til andre mennesker fordi det vil aldri skje at noen endrer mening.

Det er klart vi skal få lov til å latterliggjøre Märtha, akkurat som vi har rett til å gjøre det med kongen, ateister, jøder, muslimer. Ville ikke du ledd litt av kameraten din hvis han en dag påstod han hadde vært bortført av romvesener og tatt med til et annet solsystem?

Alt er vitenskaplig for meg, jeg prøver å være så rasjonell og fornuftig som overhode mulig. Det er ikke alltid like lett for vi har tendenser som fører oss i andre retninger (bare se hvor mange religiøse mennesker det er i verden og hvor mange på forumet her som virkelig tror på engler).

Jeg har en hærlig fred med meg selv, selv tatt i betraktning det jeg har sagt over. Bare fordi jeg er kritisk til ting gjør meg ikke mindre åpen enn andre, gjør heller ikke at jeg ikke kan nyte livet til sitt fulle. Det å oppnå indre fred er alt om å tilfredsstille hjernen din, så jeg tror nok at hjernen kan begripe det konseptet.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat