Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-09, 19:47   #13
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor så mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Men hvis du ikke spiser karbohydrater og ikke spiser fett --- hva står du igjen med da? Fett (naturlig fett) er kroppens viktigste næringkilde, og du kommer til å gå på en smell hvis du skal prøve en lavkarbo-diett uten fett. Fettet er for at vi skal få energi, og for at kroppen skal vite at vi har godt med tilgang på mat, slik at kroppen ikke tviholder på fettet vårt, men istedet begynner å bruke det vi har lagret.

Fettet blir ikke lagret som fett! Dette med fettet er muligens den vanskeligste barrieren ved å gå over på et lavkarbokosthold. Vi er oppvokst med fettfobi, og det er ikke lett å bare riste den av seg etter et par dager med nytt kosthold. Vi har fått det inn med morsmelka at fett er ekkelt, farlig og roten til alt ondt. Det er neimen ikke rart vi sliter med fettet i begynnelsen.

Med det med at du kommer til å gå på en smell - mener jeg at med et kosthold bestående av grønnsaker og magert kjøtt, vil sulten ta deg igjen - og den vil garantert få overtaket på deg. Vi har jo vært der alle sammen, og det er derfor vi er her; for å slippe jo-jo vekt og ødelagte metabolismer forårsaket av feil mat og for lite fett i kosten.

Måtte bare si det - fett er så viktig! Danish var litt vel teknisk

Hei Veggpryd!

Jeg har faktisk også tenkt på det du sier; at jeg kanskje får i meg for lite kalorier. Jeg sykler 45 min på trimsykkel hver dag, og det har skjedd at jeg har følt meg ganske "tom" etterpå. I dag brukte jeg i tillegg tre timer på å måke snø, og tok derfor en ekstra yogurt og har planer om et glass vin senere Men jevnt over har jeg mye mer energi enn før jeg startet med dette. Er til tider helt duracell, mer våken og opplagt og føler jeg yter langt mer både på jobb og hjemme. Humøret har steget mange hakk.

Men jeg er redd for å gå på en smell. Ikke i den forstand at jeg skal begynne å spise feil eller for mye igjen, men for at kroppen skal gå i dvalemodus, at jeg skal miste muskelmasse i stedet for fett og dermed få permanent lavere forbrenning osv. Jeg tror også kanskje det er der ekstra fett har sin misjon. Men hvorfor skal dette være mettet?

P.s. Jeg har ikke fobi mot fett. På grunn av total uvitenhet har fett og karbohydrater tvert i mot vært næringsgrunnlaget mitt i alt for mange år

Men - og nå bare slenger jeg ut noen tanker - er det ikke bedre å øke proteininntaket dersom vi får i oss for lite kalorier? Er det noen logisk grunn til at metabolismen skulle bli mer ødelagt av proteiner enn fett? Hva er det fett har som ikke protein har i forhold til forbrenningen?

Jeg leste også et sted at kroppen ikke er i stand til å ta opp mer enn 12-13 gram fett per time gjennom fordøyelsessystemet, mens mye forsvinner ut på "naturlig" måte. Dette kan jeg til en viss grad kjøpe, og det forklarer jo at mye av fetthysteriet har vært overdrevet. Men dersom du allerede har balansert kosten med proteiner og karbohydrater, vil vel dette fettet uansett komme i tillegg - som overskudd - og dermed som økt kroppsfett?

Som sagt, jeg har nettopp begynt med dette, og er veldig engasjert i å lære mest mulig. Takker for alle innspill!

  Svar med sitat