Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-09, 20:17   #16
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Hvorfor så mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.

Hei Veggpryd!

Jeg har faktisk også tenkt på det du sier; at jeg kanskje får i meg for lite kalorier. Jeg sykler 45 min på trimsykkel hver dag, og det har skjedd at jeg har følt meg ganske "tom" etterpå. I dag brukte jeg i tillegg tre timer på å måke snø, og tok derfor en ekstra yogurt og har planer om et glass vin senere Men jevnt over har jeg mye mer energi enn før jeg startet med dette. Er til tider helt duracell, mer våken og opplagt og føler jeg yter langt mer både på jobb og hjemme. Humøret har steget mange hakk.

Men jeg er redd for å gå på en smell. Ikke i den forstand at jeg skal begynne å spise feil eller for mye igjen, men for at kroppen skal gå i dvalemodus, at jeg skal miste muskelmasse i stedet for fett og dermed få permanent lavere forbrenning osv. Jeg tror også kanskje det er der ekstra fett har sin misjon. Men hvorfor skal dette være mettet?

P.s. Jeg har ikke fobi mot fett. På grunn av total uvitenhet har fett og karbohydrater tvert i mot vært næringsgrunnlaget mitt i alt for mange år

Men - og nå bare slenger jeg ut noen tanker - er det ikke bedre å øke proteininntaket dersom vi får i oss for lite kalorier? Er det noen logisk grunn til at metabolismen skulle bli mer ødelagt av proteiner enn fett? Hva er det fett har som ikke protein har i forhold til forbrenningen?

Jeg leste også et sted at kroppen ikke er i stand til å ta opp mer enn 12-13 gram fett per time gjennom fordøyelsessystemet, mens mye forsvinner ut på "naturlig" måte. Dette kan jeg til en viss grad kjøpe, og det forklarer jo at mye av fetthysteriet har vært overdrevet. Men dersom du allerede har balansert kosten med proteiner og karbohydrater, vil vel dette fettet uansett komme i tillegg - som overskudd - og dermed som økt kroppsfett?

Som sagt, jeg har nettopp begynt med dette, og er veldig engasjert i å lære mest mulig. Takker for alle innspill!

Jeg forstår.

Det er to problemer med overdrevent protein-inntak. Det ene er at overskuddsprotein ikke forsvinner ut urinen, men blir gjort om til glukose. Det andre er at ulike aminosyrer kan trekke mye insulin. Et eksempel: ostestoff (kasein) trekker mer insulin enn melkesukker.

Når det gjelder mettet fett og fysiologisk insulin-resistens, står det endel om det her.

Fetthysteriet er feil fordi fett ikke gjør deg direkte feit. Hormoner (f. eks. insulin og leptin) er viktigere, bl. a. utifra et evolusjonært perspektiv. Vi spiste søte frukter og rotgrønnsaker om sommeren, så vi ville ha en energireserve utover resten av året. Da er det godt å merke seg at fruktose gir resistens mot leptin, et metthetshormon. Fruktose blir også gjort om til fett i leveren (se her). Insulin er en naturlig, hormonell reaksjon, som sørger for aktivitet i lipase, slik at vi lagrer overskuddsenergi.

Kroppen kan seès på som et kaos. Det vil si et system som er meget dyktig til å tilpasse seg endringer i miljøet. Husk at bakterier styrer mye i kroppen. Jeg skriver litt om det her. De elsker sukker, men fett er litt mer vrient.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat