Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-09, 20:31   #19
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor så mye fett?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Jeg forstår.

Det er to problemer med overdrevent protein-inntak. Det ene er at overskuddsprotein ikke forsvinner ut urinen, men blir gjort om til glukose. Det andre er at ulike aminosyrer kan trekke mye insulin. Et eksempel: ostestoff (kasein) trekker mer insulin enn melkesukker.

Når det gjelder mettet fett og fysiologisk insulin-resistens, står det endel om det her.

Fetthysteriet er feil fordi fett ikke gjør deg direkte feit. Hormoner (f. eks. insulin og leptin) er viktigere, bl. a. utifra et evolusjonært perspektiv. Vi spiste søte frukter og rotgrønnsaker om sommeren, så vi ville ha en energireserve utover resten av året. Da er det godt å merke seg at fruktose gir resistens mot leptin, et metthetshormon. Fruktose blir også gjort om til fett i leveren (se her). Insulin er en naturlig, hormonell reaksjon, som sørger for aktivitet i lipase, slik at vi lagrer overskuddsenergi.

Kroppen kan seès på som et kaos. Det vil si et system som er meget dyktig til å tilpasse seg endringer i miljøet. Husk at bakterier styrer mye i kroppen. Jeg skriver litt om det her. De elsker sukker, men fett er litt mer vrient.

Takker for din tålmodighet Danish. Jeg setter stor pris på tilbakemelding fra noen som virkelig har kunskap om emnet. Nå gleder jeg meg til å lese de linkene du har postet.

  Svar med sitat