Vis enkelt innlegg
Gammel 23-11-11, 12:08   #15
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Rett tenkinig danker ut alle slankekurer - Stvgr. Aftenblad 23.11.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Spesielt det her med årstid og døgnrytme virker veldig på meg.

Jeg legger f.eks alltid på meg om høsten. Tror jeg kan telle på en hånd de høstene jeg ikke har lagt på meg etter voksen alder. Hadde jeg nå bare funnet ut hva det er med høsten/førjulsiden som trigger dette såh ...

Videre er jeg veldig påvirket av nok søvn/stress. Selv om jeg konsekvent spiser fra sulten til mett så virker det forskjellig på meg. Kanskje er det fordi jeg ubevisst øker matinntaket for å "kvikke meg opp" når jeg er trøtt, eller kanskje virker maten forskjellig når kroppen er trøtt.

Sånn helt generelt vet man jo med stor sikkerhet at all vår elektrisitet og tv-titting om kveldene gjør merkelige ting med døgnrytmen vår. Og døgnrytmen inngår i styringen av mange hormoner.

Og ja, det å lete etter årsaker kan være et stort villspor i fht det å nå et mål. Av og til er det greit å finne ut hva som virker, og gjøre det, uten å fundere noe mer over mekanismene bak. Samtidig er jeg fryktelig nysgjerrig anlagt og finner det veldig interessant, jeg da ....

Og så tror jeg at slike utvekslinger som dette kan være øyeåpnere for enkeltpersoner og sammenhenger også.

Har innimellom planer om å lese "slukk lyset" som Ims har oversatt til norsk. Om døgnrytmer og sesongvariasjoner, hormoner og immunsystemet. Synes det er spennende temaer.

Jeg liker også å forstå ting, samle informasjon om mye forskjellig og jeg liker å lese hva andre tenker.
Det er nok heller ikke helt uvanlig at jeg mener noe annet en annen dag Fordi jeg har lest noe eller opplevd noe som har gjort at jeg tenker at her er jeg på vei til å forstå - eller har forstått - en sammenheng.

Men akkurat det med at vi er så sammensatte vesener, og at det er så mange forskjellige ting som påvirker oss og som gir utslag på forskjellig vis. Det tror jeg ikke jeg kommer til å endre på en stund.

Og for meg blir det et tankekors i forhold til (medisinsk) forskning. Jeg tror det er begrenset hva vi kan forske oss frem til som sannheter. Fordi det ikke er mulig å se hele bildet. Dette blir ofte glemt av mange, når man har funnet "løsningen" på noe. Og sannheten blir formidlet med store bokstaver

Sier visst bare omtrent det samme om igjen, men noen ganger er det moro å tenke "høyt".

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat