Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-07, 10:20   #10
Snikende Saccosekk
Medlem
 
Snikende Saccosekk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 118
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vil operere overvektige tenåringer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er jo enig med dere, men husk at dette er snakk om SVÆRT overvektige mennesker. BMI < 40. Da er det ikke alltid lenger snakk om å legge om kostholdet, for det har de ofte prøvd i flere år uten hell. Men nå burde jo skolene absolutt ta tak i ernæring uansett. Ikke minst foreldre.

Jeg hadde en BMI på 42 før jeg begynte på lavkarbo så jeg faller definitivt inn i kategorien SVÆRT overvektig. Har vært et par halvhjertede forsøk på å legge om kosten igjennom årene men det var først med lavkarbo at det skjedde noe.

Jeg tror ikke folk trenger operasjon, jeg tror de trenger lavkarbo. Det kan derimot være vanskelig å få med seg ernæringseksperter på dette, det bryter jo med etablerte sannheter.

Med fare for å høres ut som en slanket mann som hater feite mennesker så må jeg nesten si: alle kan slanke seg, det handler om viljestyrke og ærlighet ovenfor seg selv. Jeg innrømmer å ha løyet for meg selv om hva jeg puttet i kjeften. Det har vært mye brus, mye søtsaker, mye mat og ikke minst lite trening.

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Det må da være bedre å fø opp ungdommene og strupe magesekkene, klippe av tynntarmen og medisinere dem resten av livet, enn å legge om kostholdet?

Dette er noe som virkelig irriterer meg. Folk tror slankeoperasjon er en magisk greie som gjør deg slank. Det er faktisk et alvorlig inngrep som forandrer livet ditt. Pille(r) hver dag resten av livet og en mage som rommer et halvt kjøkkenglass med mat. Du kan ALDRI mer skeie ut med en stor middag på bursdagen din eller juleaften. ALDRI. Er det et liv som er verdt å leve hvis man ikke kan kose seg av og til etter at man har blitt slank? Hva med selvfølelsen din når du innser at du ble tvunget ned i vekt og ikke klarte det på egen hånd?

Jeg kunne sikkert fått slankeoperasjon selv men for meg så var det viktig å kunne bestemme over min egen kropp og klare å gå ned uten operasjon. Ta kontroll over min egen kropp rett og slett.

En annen ting: Hvis en person ikke klarer å styre kosten sin før en operasjon, hvordan skal de klare det etter? Ser også på pasientinformasjonen til en klinikk:

Sitat:

Det er viktig å ha klart for seg at resultatet blir dårligere hvis man spiser feil mat. Det er først og fremst enkle karbohydrater (sukker), som tas raskt opp i blodet, samt fett man må være forsiktig med.

Så, lavkarbo og lavfett? I tillegg skal man spise lite og ofte og trene mer. Med andre ord er dette ting man fint kan gjøre uten en operasjon og gå ned i vekt.

Kanskje det er noen der ute som ikke klarer å ta ansvar for egen kropp og MÅ ha en operasjon for å motivere seg selv. Men burde vi ikke gi de en sjanse til å klare seg selv først, eventuelt med veiledning? Tenåringer er dumme, det vet jeg siden jeg har vært en selv. Operasjon burde være absolutt siste utvei siden det finnes så mye annet som er bra der ute. Lavkarbo først og fremst, deretter Xenical-piller hvis man først skal lytte til den gamle lavfett-læren.

__________________

startvekt: 165kg - mars 2011
Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat