Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-10, 21:02   #32
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Om jeg er uteligger og avdranket x-narkoman som nå bare sliter med alkoholisme, eller om jeg er professor eller lege er i grunn det samme - er mitt budskap som er vesentlig.

Sant, det er ikke mitt budskap da jeg ikke er i posisjon til å ha en formening. Noe ei heller en enkelt ernæringsfysiolog kan.

Ernæring er som jeg har sagt et omfattende fagfelt bestående av mange retninger innenfor legevitenskapen. Først ved et samarbeid bestående av flere fagfelt der fordeler og ulemper med det ene og det andre kan sammenlignes opp mot hverandre, kan retningslinjer utarbeides.

Derfor har man forskning som igjen må etterprøves før dem kan bli etablerte sannheter - WHO (Verdens Helseorganisasjon) er her ledende, da ekspertgrupper som inkluderer alle retninger innen legevitenskapen (hvor alle som ønsker å påvirke rådene får komme med sine synspunkt) utarbeider veiledende råd utfra den beste forskning som til enhver tid foreligger. Ca. hvert fjerde år endres disse, men forskningen foregår jo kontenuerlig.

Er disse rådene ernæringsmyndighetene verden over tar utgangspunkt i. Men som kjent spiser asiatene mer frukt og grønt enn oss i Norge, der trenger de derfor ikke ha fokus på dette mens det må man her i landet ved å si at vi må øke vårt frukt og grønt inntak. Dog kan dem i noen asiatiske land ha andre utfordringer med tanke på tilpasning opp mot hva WHO gir av veiledning.

Som sagt, det er et ganske omfattende fagfelt - en tannlege, indremedisiner, en hudlege eller øre, nese hals-spesialist for den saks skyld - kan ikke alene ha oversikt over det hele (bare deler av det hele). Så også med ernæringsfysiologer som gjerne har et eget fagfelt/en retning dem også - de må nødvendigvis ta utgangspunkt i hva WHO og tolkningen av forskningen deres sier og hva dem lærer ved universitetene og oppdaterer seg på siden.

Dessverre skjer det, at mange leser forskningsresultater. Ett forskningsresultat alene sier derimot ikke den hele og fulle sannhet, ofte forskes det for å finne et gitt svar og dem som leter dem finner gjerne også det dem leter etter. Derfor WHO har sine ekspertpanel, nettopp fordi da kan fagekspertisen tolke de forskjellige forskningsresultatene - og slik er det mulig å manøvrere i teoriene og danne seg et bilde av hva som er den mest riktige kunnskap man til enhver tid besitter. Dette endrer seg alltid noe etter hvert som ny kunnskap fremlegges og kan dokuenteres. Er derfor man har ekspertgruppene - om ikke hadde det gått helt av skafte og da ville det blitt opp til hver enkelt å tlke det hele og manøvrere deretter. I så fall hadde man sittet igjen med at forskjellige enkeltleger hadde sine egne teorier og at legevitenskapen ikke hadde en felles fasit, det kunne ikke gått.

Derfor er fagmiljøet slik, at man må ta utgangspunkt i hva WHO sier - og da blir det det same om man er allmennlege (dem kan forøvrig lite om kosthold og ernæring dessverre), hudlege, tannlege, ernæringsfysiolog eller indremedisiner for den saks skyld. Eller avdranket uteligger som er eks-narkoman...

Hva som betyr noe er hva universitetene foreleser om i ernæringslære (verden over) og hva sykehusene offesielt anbefaler - rett og slett hva WHO sier, norske ernæringsmyndigheter er her bare en liten brikke (svenske som sådan) da det er retningslinjene som her teller. Og det er dem dere må se mot, dem baserer seg på den beste forskning og alt er ikke tatt ut av sin sammenheng av omstridte enkeltpersoner med fine titler som har tatt det hele ut av sin sammenheng og presenterer det hele skjevt.

Så hvem jeg er blir uvesentlig, jeg er en mikroskopisk brikke uten betydning i et stort samspill - men dog overstyrer jeg ikke fagmiljøet og går i alternative retninger og slik sett "melder meg ut" og blir omstridt fordi jeg gjør egne fortolkninger.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat